8 'Hadiah' Allah Taala Di Bulan Ramadhan Bagi Hamba Yang Bertaqwa


Dengan rahmat Allah, Ramadhan tiba lagi. Ramadhan datang bersama 'hadiah-hadiah' yang terlalu banyak, mahal dan besar-besar dari Allah Taala. Hadiah buat orang-orang yang bertaqwa (bukan untuk orang yang Islam cuma di kad pengenalan tetapi zalim dan fasiq). Hadiah dari Allah Taala yang bermacam-macam, diletakkan di dalam wadah (bekas) dari bahan-bahan yang mahal.

Berikut 8 'hadiah-hadiah' Allah s.w.t di bulan Ramadhan :

1. Hadiah keampunan-Nya - hadiah terbesar buat orang yang bertaqwa.
2. Hadiah keredhaan-Nya - juga mahal.
3. Kasih sayang-Nya yang sangat diperlukan.
4. Rahmat-Nya.
5. Berkat dari-Nya dunia dan akhirat.
6. Diberi-Nya pahala berganda-ganda.
7. Hadiah lailatul qadar - diberi ganjaran seribu bulan beribadah.
8. Syurga-Nya yang kekal abadi.

Kedatangan bulan Ramadhan adalah bulan di mana untuk saling bertukar-tukar hadiah, di antara hamba (manusia) dengan Khaliq (pencipta) yakni Allah s.w.t. Hadiah di antara kedua-dua pihak bukan satu pihak sahaja.

Hadiah dari Allah adalah mahal bagi nisbah 'hamba'. Hadiah dari hamba adalah mahal juga untuk Allah. Siapa yang dapat menghadiahkan sesuatu yang mahal kepada Allah, maka dapatlah hadiah dari Allah yang juga sangat mahal nilainya.

Rupa-rupanya ketibaan bulan Ramadhan pun adalah waktu untuk 'bertukar-tukar hadiah' di antara hamba dengan Tuhan. Tidak semua hadiah hamba dibalas hadiah oleh Tuhan. Hadiah-hadiah yang mahal dari hamba sahaja yang dibalas hadiah oleh Tuhan, seperti yang akan disebutkan. Wadah-wadah orang yang bertaqwa yang hendak diisi dengan hadiah-hadiah tadi ada pulangannya.

Wadah-wadah itu ada banyak di antaranya :


1. Ada wadah puasa yang diisi dengan keinsafan, timbang rasa, kesabaran, rasa hamba, rasa lemah, lembut hati, lapang dada, bertolak ansur.

2. Wadah sembahyang diisi dengan hadiah-hadiah rasa kehambaan, rasa dilihat, rasa hina, rasa rendah diri, lembut hati, rasa harap, malu, rasa kerdil, tawadhuk, khusyuk, gementar, takut, taubat, menyesal, takut dengan dosa di masa depan.

3. Wadah membaca al-Quran diisi dengan dapat ilmu, pengajaran, keinsafan, terasa kebesaran Allah, terasa rahmat dan kasih sayang-Nya kepada insan, hati tenang, bertambah takut dengan Allah dengki hilang.

4. Wadah zikir seperti tasbih, tahmid, takbir, diisikan dengan mensucikan Allah, memuji Allah, membesarkan Allah, tawakkal, penyerahan diri kepada Allah, baik sangka.

5. Wadah membesarkan akhirat, mudah dengan dunia, dunia tidak menyusahkan hatinya.

6. Wadah tenang dengan dunia, gelisah dengan akhirat.

Jika setiap wadah-wadah tadi dapat diisi pula dengan rasa-rasa yang telah disebutkan di atas, orang bertaqwa sungguh-sungguh dapat manghayati Ramadhan dengan akal fikiran, hati dan jiwa raganya.

Roh Ramadhan menjadi roh kepada hatinya dan jiwanya. Roh di atas roh, jiwa di atas jiwa. Rohnya bercahaya dengan cahaya Ramadhan. Itulah orang bertaqwa. Orang bertaqwa sahaja yang pasti dapat hadiah yang besar. Kerana orang bertaqwa itu dapat membawa hadiah pula untuk Tuhan.

Hadiah-menghadiahi. Saling bertukar-tukar hadiah di antara hamba dengan Allah. Sesiapa yang tidak dapat memberi hadiah di bulan Ramadhan kepada Allah seperti yang telah dinyatakan, dia tidak akan dapat hadiah dari Allah. Sesiapa yang tidak dapat hadiah dari Allah maka sia-sialah sahaja Ramadhannya. Dia tidak dapat apa-apa kecuali kelaparan, kehausan dan keletihan semata-mata.

Cuba kita fikirkan Ramadhan yang telah lama kita lalui, adakah kita membawa hadiah-hadiah yang berharga kepada Allah? Kita tentu dapat mengagak nilai hadiah yang kita telah anugerahkan kepada Allah pada setiap Ramadhan bukan?

      Baca : Saya Akan Pergi Tidak Lama Lagi - Tun Dr. Mahathir Mohamad

ADVERTISEMENT

Apakah hadiah-hadiah kita itu Allah balas dengan hadiah yang telah disebutkan? Semua soalan-soalan itu setiap orang boleh memberi jawapan, berdasarkan ilmu pengetahuan seperti yang telah dinyatakan.

Sungguh susah hendak dapat hadiah dari Allah Taala di bulan Ramadhan, jika bulan Ramadhan kita jadikan bulan pesta minum dan makan. Pesta borak-borak dan bualan-bualan kosong selepas sembahyang sebelum pulang. Bukan pesta mencapai hati dan jiwa takut dan cintakan Allah.

Bulan Ramadhan sebenarnya adalah pesta rohaniah, pesta hati dan jiwa. Bukan pesta lahiriah atau pesta syariat tapi rohnya tidak ada!

- Daku Amat

Tags : ramadhan 2017 bulan ramadhan puasa lailatul qadar taqwa bulan keberkatan keampunan pesta ibadah akhirat kelepasan neraka
Author image
About the Author :

Terima kasih atas kunjungan serta kesediaan anda membaca artikel ini. Kritikan dan saranan dapat anda sampaikan melalui ruangan komentar.

Share This Article:

You might like these as well: