4 Hasil Kajian Mendapati Bangun Awal Pagi Beri Manfaat Besar Pada Kesihatan


Tidur lebih awal di malam hari dan kemudian bangun lebih cepat di pagi hari akan membuat tubuh kita menjadi lebih sihat dan segar. Berbeza halnya apabila kita sering berjaga larut malam dan bangun tidur ketika sudah siang hari maka tubuh akan terasa lesu, lemah, tidak semangat dan kekadang membuat kita menjadi mudah jatuh sakit.

Selain membuat tubuh menjadi segar, bangun pagi memiliki sejuta manfaat lainnya yang akan sangat menguntungkan diri kita sendiri. Itulah mengapa para orang tua selalu memperingati kita untuk membiasakan diri bangun awal di pagi hari kerana memang manfaatnya sangat luar biasa bagi tubuh kita. Bahkan jauh sebelum para pengkaji dan para ahli kesihatan mengetahui akan manfaat bangun pagi, Islam sudah mengajarkannya terlebih dahulu.

Berikut 4 hasil kajian mendapati bangun awal pagi beri manfaat besar pada kesihatan :

1. Bangun pagi lebih sihat


Analisa para ilmuwan dari Universiti Toronto Kanada menyimpulkan, mereka yang bangun lebih pagi secara umum memiliki kondisi kesihatan yang lebih baik. Orang yang bangun lebih pagi juga merasa lebih bahagia hidupnya jika dibandingkan dengan orang bangun lewat kerana mereka lebih mudah beradaptasi dengan jadual aktiviti seharian.

Kesan terhadap pendapatan rezeki? Sudah tentu lebih kencang berbanding orang yang kondisi kesihatannya buruk dan sukar beradaptasi dengan jadual sehari-hari.

2. Bangun pagi membuat mood lebih baik


Peneliti dari Roehampton University di England menyimpulkan yang bangun pagi membuat tubuh lebih sihat, mood yang baik, dan membuat orang memiliki indeks massa tubuh ideal. “Mereka yang bangun pagi cenderung lebih sihat dan lebih bahagia,” ungkap peneliti Dr Joerg Huber, yang dikutip melalui Medicmagic.

Mereka yang bangun lebih pagi umumnya punya mood yang lebih ceria dan bahagia berbanding orang-orang yang bangun lambat. Kajian ini juga dilaporkan dalam jurnal Emotion tahun 2012 di mana ternyata sistem saraf dipengaruhi kebiasaan bangun pagi. Mood yang lebih baik dan keceriaan ini tentu saja berpengaruh pada semangat kita dalam mencari rezeki pada hari itu.

3. Bangun pagi dapat mengurangkan kemurungan


Penelitian di Jerman pada tahun 2013 menemukan hubungan antara tahap kemurungan yang lebih tinggi dengan kecenderungan tidur larut malam. Mereka yang tidur cukup dan mampu bangun lebih pagi memiliki tingkat kemurungan yang rendah. Tingkat kemurungan dan stres yang lebih rendah sudah pastinya dapat mempengaruhi aktiviti kerja kita menjadi lebih produktif.

4. Menjadikan badan lebih aktif dan bertenaga


Bangun lebih pagi bukan menjadikan badan jadi lemah, malah justeru badan jadi lebih aktif dan terasa penuh bertenaga. Apalagi jika disertai dengan senaman-senaman ringan atau sekadar pemanasan. Hal ini dibahas lebih dalam di Journal of Applied Social Psychology tahun 2009.

Tidak hanya itu, bangun pagi pun dikatakan dapat melangsingkan tubuh. Tentu saja orang yang lebih aktif dan bertenaga akan lebih bersemangat dalam pencapaian target pekerjaan, impaknya juga berpengaruh pada pendapatan rezeki.

      Baca : 12 Tanda-Tanda Tubuh Anda Mempunyai Kadar Gula Yang Tinggi

ADVERTISEMENT

Kesimpulan


Waktu pagi hari merupakan permulaan dari kehidupan. Sebab, tidur itu seolah-olah kita mati dan bangkit kembali setelah bangun. Bangun pagi sebelum subuh, menjadi kebiasaan yang tidak pernah ditinggalkan oleh Rasulullah s.a.w. Tentu apa yang dilakukan oleh Rasulullah ini mempunyai segudang manfaat. Antara lain manfaat bangun pagi, adalah kita akan mendapatkan rezeki yang berlipat dan melimpah ruah.

Di bawah ini imej kartun amalan sunnah ketika kita bangun pagi yang sepatutnya kita jadikan amalan dalam kehidupan. Klik pada gambar untuk saiz lebih besar dan jelas.


- Daku Amat

Tags : keberkatan di waktu pagi rezeki melimpah bangun awal pagi kajian ilmuan tubuh segar hidup cergas penuh semangat kesihatan
Author image
About the Author :

Terima kasih atas kunjungan serta kesediaan anda membaca artikel ini. Kritikan dan saranan dapat anda sampaikan melalui ruangan komentar.

Share This Article:

You might like these as well: