5 Ilmu Kepemimpinan A Leader In Me (ALIM)

Kepemimpinan atau leadership merupakan kemampuan mempengaruhi orang lain atau memberi contoh seorang pemimpin kepada orang lain, pengikut bawahan atau sesuatu kelompok. Kemampuan mengarahkan tingkah laku pengikut atau kelompok, memiliki kemampuan atau keahlian khusus dalam bidang yang diinginkan oleh kelompoknya dalam upaya mencapai tujuan organisasi atau kelompok tersebut.

Berikut 5 ilmu kepimpinan "A Leader In Me" (ALIM) :

1. Apakah ada "born leader?"

Jawapanya - Ada.

Contohnya Nabi Muhammad Sallallahu Alaihi Wasallam (s.a.w). Begitupun Nabi s.a.w melalui proses demi proses jua. Dari anak Yatim, dijagai ibu susuan di desa untuk kuat fizikal dan fasih bahasa. Tinggal dengan datuk, ketua kota Makkah.

Kemudian tinggal dengan bapa saudara. Jaga kambing orang kaya. Bebas dari pengaruh berpoya-poya. Ikut berdagang sampai 13 kota dan pasar. Berpartner dengan saudagar wanita terkaya di kota Makkah. Berdagang pula di 9 buah pasar dan kota. Pandai jaga "velocity" barang dagangan.

Semua proses ini berlaku sampai Nabi s.a.w berusia 38 tahun, 2 tahun sebelum dari tarikh penerimaan wahyu pertama.

2. Leadership is developed not discovered

Ada satu cerita yang saya dengar pada tahun 1995. Sekumpulan pelancong melawat satu kota yang melahirkan ramai tokoh terkemuka. Mereka bertemu orang tua di kota itu.

Pelancong bertanya, "Apakah sebab ramai para pemimpin lahir di kota ini? Orang tua itu menjawab dengan tenang dan bersahaja, "Sepanjang hampir 90 tahun, saya tinggal di sini, saya lihat wanita hanya melahirkan bayi!"

Nota : Orang tua itu menjawab gaya penuh hikmah. Penuh bijaksana tamsil kata. Semua dilahir bayi, membesar dalam asuhan kedisiplinan dan tabah berdepan ujian, melihat model pemimpin yang terbaik dan kemudiannya melalui pementoran muncul pula sebagai barisan kedua (pelapis) kepemimpinan.

Dalam ALIM (A Leader In Me) kita huraikan 4 kategori pemimpin :

The Leading Leader - Pemimpin Utama.
The Learned Leader - Pemimpin Ilmuwan.
The Latent Leader - Pemimpin Terpendam.
The Limited Leader - Pemimpin Kecilan.

3. Leadership datang dari "Leader"

Kita hanya boleh beri apa yang kita ada. Kita hanya boleh ajar apa yang kita tahu. Leadership datang dari Leader. Kepimpinan mesti ada mentor dan model. Belajar sirah dan kita akan terdedah pada kepimpinan Rasulullah s.a.w.

Leadership yang berkembang adalah menerusi - model yang betul + latihan.

Apa peranan MODEL?

Untuk kita tekuni, pelajari dan prinsip yang perlu kita ikuti. Sekali lagi belajar SIRAH.

Bagaimana mahu dapatkan latihan? Mudah era sekarang. Apabila PRINSIP sudah berakar tunjang, dapatkan akar ke bumi dengan hadir seminar, baca buku, dengar tape dan seumpamanya.

10% dari bakat kepimpinan sudah ada dalam diri. 90% lagi bergantung pada pendedahan berterusan dan latihan yang diberi.

Sandhill Cranes - kawanan burung besar yang terbang rentas benua

4. Manusia tidak mahu diurus tetapi mahu dipimpin

Manusia tidak mahu diurus oleh orang lain. Manusia mahu dipimpin dan dibimbing. Lobak Merah "carrot" selalu lebih menarik perhatian dari kayu pemukul.

Kita boleh bawa kuda ke air. Kita tidak boleh paksa kuda minum air.

Apabila kita mahu urus orang lain, ia mudah. Mulakan dengan urus diri sendiri dahulu. Lakukan itu dengan baik dan kita akan mula memimpin tanpa perlu mengurus lagi.

Sandhill Cranes adalah kawanan burung besar yang terbang rentas benua. Mereka ada tiga ciri utama semasa penerbangan. Apakah tiga ciri utama itu?

5. Tiga teladan kepimpinan dari Sandhill Crane

Tiga teladan kepimpinan dari kawanan Sandhill Crane, kawanan burung besar yang terbang migrasi rentas benua.


1. Mereka bertukar siapa jadi pemimpin berada di depan.

2. Mereka ada burung pakar. Tatkala masuk kawasan angin kuat berolak, burung pakar akan ke depan memimpin kawanan melepasi kawasan pengalaman ngeri begitu.

3. Pada satu masa hanya satu yang mengetuai. Burung-burung yang lain akan ikut dibelakang, membunyikan "hon" ikrar kesetiakawanan mereka.

      Baca : 5 Perkara Ini Isteri Harus Lakukan Supaya Suami Dapat Rezeki Melimpah

ADVERTISEMENT
Kesimpulan

Terdapat perbezaan antara pemimpin dan kepemimpinan. Pemimpin adalah orangnya sedangkan kepemimpinan adalah kemampuannya, sifatnya atau perilaku dari orang itu yang dapat mempengaruhi atau diikuti oleh orang lain.

Pemimpin adalah seseorang yang dapat menunjukkan dan mengembangkan aktiviti orang lain dan selalu memberi pengarahan dan latihan. Kepemimpinan pula adalah suatu disiplin yang dibentuk dalam sebuah kelompok untuk membawa kelompoknya pada tujuan yang menguntungkan dan memenuhi keperluan kelompok/organisasi tersebut.

- Daku Amat
Author image
About the Author :

Terima kasih atas kunjungan serta kesediaan anda membaca artikel ini. Kritikan dan saranan dapat anda sampaikan melalui ruangan komentar.

Share This Article:

You might like these as well: