5 Perkara Anda Harus Capai Sebelum Menginjak Umur 35 Tahun


Kehidupan yang baik sememangnya memerlukan usaha keras. Bukan sekadar mengimpikan kehidupan yang sempurna tetapi juga selesa buat menjalani hidup bersama insan tersayang, serta keluarga.

Untuk mengecapi semua itu, kita mestilah mempunyai target untuk mencapai apa yang seharusnya dimiliki demi mereka yang anda sayang dapat hidup dengan selesa. Seeloknya, target tersebut harus dirancang dengan rapi, dan dimulakan dari awal, supaya ianya mampu terlaksana.

Bagi mereka yang belum lagi menginjak ke usia 35 tahun, terdapat beberapa perkara yang kamu boleh jadikan target kamu. Mari kita lihat, apa yang harus dicapai oleh kita sebelum usia 35 tahun.

Berikut 5 perkara anda harus capai sebelum menginjak umur 35 tahun :

1. Duduk rumah yang selesa

Umur sudah masuk 35 tahun sudah boleh fikir nak settle down kat mana. Sampai bila hendak berpindah randah lagi. Jadi, belilah rumah yang selesa untuk kamu duduk bersama isteri dan anak-anak. Lagi baik kalau dapat rumah bertanah. Boleh parking kereta depan rumahkan? Tapi ikutlah kemampuan masing-masing.

2. Dua rumah untuk pelaburan

Sebelum kamu teringin duduk rumah sendiri, pastikan paling kurang kamu ada dua biji rumah lain yang disewakan atau dijadikan pelaburan. Itu aset yang harganya akan naik. Dapat jugalah kamu merasa cashflow ratus-ratus setiap bulan. Jadilah duit geli-geli. Bila usia milikan rumah sudah matang, jual rumah itu, dapat untung lagi.

3. Simpanan enam bulan gaji

Kita jadi risau dengan kewangan dan pelaburan kita kalau kita tidak ada simpanan enam bulan gaji kita ini. Simpanan ini adalah untuk dana kecemasan. Bila kamu cemas, kamu pakai duit ini. Jangan berhutang dengan kawan. Apatah lagi buat personal loan sebab duit belanja tidak cukup setiap bulan. Jangan! Jangan! Jangan!

4. Simpanan bulanan tetap

Kalau kamu berjaya buat simpanan tetap setiap bulan, maka tahap kewangan kamu berada dalam keadaan baik. Sebab kamu punya belanja kurang daripada gaji. Untuk yang bujang, simpanlah 30%-50% daripada gaji bulanan. Kalau sudah kahwin, 10%-30%. Patutnya umur 35 tahun sudah tiada masalah nak buat simpanan tetap bulanan.

5. Kereta yang memuaskan

Sudah sepuluh tahun menangguh hendak pakai kereta. Jadi, pada umur 35 tahun ini, apalah salahnya reward yourself. Bolehlah kamu angkat satu kereta yang diidam-idamkan selama ini. Mungkin bukan kereta idaman yang harga ratus-ratus ribu. Dapat yang harga RM100K++ pun sudah okay sangat dah. Bawa famili jalan-jalan pun selesa.

Kesimpulan

Hendak capai semua perkara di atas mesti kena ada perancangan. Katakanlah mula bekerja pada umur 25 tahun. Kamu kena capai semua ini dalam masa 10 tahun daripada sekarang. Rancang cepat!

Sebelum graduate nak buat apa? dapat gaji pertama nak buat apa? lepas setahun bekerja nak capai apa? Semua itu kamu kena rancangan sedari awal. Lagi lambat kamu mula merancang, lagi susahlah kamu nak capai 5 poin di atas itu. Dan jika kamu dapat capai semua ini pada umur 30 tahun lagi bagus.

Tiada siapa nak marah apatah lagi nak halang. Konsepnya, lagi cepat, lagi bagus.
Author image
About the Author :

Terima kasih atas kunjungan serta kesediaan anda membaca artikel ini. Kritikan dan saranan dapat anda sampaikan melalui ruangan komentar.

Share This Article:

You might like these as well: