Awasi 9 Pencuri Di Bulan Ramadhan


Dalam bulan Ramadhan Syaitan yang jadi musuh nyata (mubin) sudah kena rantai/belenggu tapi rupa-rupanya ada musuh lain yang selalunya kita terlepas pandang.

Perkara berikut ini bukan tak penting langsung tetapi kalau banyak atau asyik sangat, ia 'mencuri' masa kita, ia perlu ditangani segera. Kerana sebabnya, kita serba tak sempat untuk meraih 1001 peluang ibadat di bulan Ramadhan yang penuh keberkatan.

Sedangkan ganjaran pahala berlipat kali ganda di dalam bulan ini, di mana satu amalan sunat dapat pahala seperti satu amalan fardhu dan satu amalan fardhu dapat ganjaran pahala seperti 70 amalan fardhu di bulan-bulan lain.

Berikut ini 9 pencuri yang kita selalu terlepas pandang di bulan Ramadhan :

1. TV

Ini merupakan pencuri yang merbahaya, yang boleh merosakkan puasa seseorang dan mengurangi pahalanya, seperti filem, drama dan iklan murahan yang mendedahkan aurat.

2. Bazaar Ramadhan

Ini juga merupakan pencuri istimewa dalam menghabiskan wang dan waktu tanpa batas. Oleh kerana itu, tentukan perbelanjaan kita mengikut keperluan ketika pergi ke pasar atau bazaar Ramadhan.

3. Berjaga malam untuk perkara lagha

Pencuri yang mengambil waktu yang paling berharga. Pencuri yang mengambil waktu untuk solat tahajud dari seseorang hamba di sepertiga malam terakhir dan mencuri kesempatan untuk istighfar serta taubat di waktu sahur.

4. Dapur

Pencuri yang banyak mengambil waktu yang panjang untuk membuat berbagai jenis masakan, berupa makanan dan minuman. Hampir-hampir semuanya tidaklah masuk ke mulut, kecuali sedikit sahaja. Selebihnya banyak terbuang membazir.

5. Handphone

Sebahagian orang hanya sekadar menjawab panggilan masuk namun ia boleh diserang dengan dosa berupa mengumpat, mengadu domba, dusta, memuji diri sendiri atau orang lain, menceritakan rahsia dan keaiban orang lain, berdebat tanpa ilmu, ikut campur urusan orang dan sebagainya dari kesalahan-kesalahan mulut yang banyak. Ia juga merupakan majlis yang kosong dari zikir.

6. Muzik

Antara haq telinga adalah mendengar ayat-ayat suci al-Quran. Dalam bulan Ramadhan masa terbaik untuk banyak membaca dan sekaligus mendengar al-Quran. Tetapi kalau telinga asyik dengar muzik automatik waktu yang sepatutnya diperuntukkan untuk dengar al-Quran akan terbatas. Apatah lagi muzik sangat mudah buat hati jadi lagha.

7. Bakhil

Sedekah akan melindungi kita dari neraka dan sebaik-baik sedekah adalah di bulan Ramadhan. Maka bersedekahlah secara terang-terangan atau sembunyi-sembunyi.

8. Majlis yang kosong dari mengingati Allah

Pencuri ini adalah yang mempersiapkan bagi kita penyesalan di akhirat nanti. Nabi s.a.w bersabda, tidaklah suatu kaum bermajlis, tidak mengingati Allah dan tidak juga berselawat kepada Nabi mereka kecuali mereka meninggalkan penyesalan. Jika Allah mahu maka Allah akan menyiksa mereka, jika berkehendak, Allah mengampuninya.

9. Media sosial

Adapun pencuri terbesar adalah Facebook, WhatApps dan lain-lain aplikasi media sosial dengannya apabila tidak digunakan dengan benar dalam kebaikan dalam menyambut tamu yang berharga ini iaitu bulan Ramadhan.

Kesimpulan

Marilah kita mewasiatkan kepada diri kita untuk bersiap sedia menyambut bulan yang mulia ini. Jika kita mendapatinya pada tahun ini, maka belum tentu kita akan dapatkannya pada tahun-tahun yang akan datang.

Muhasabahlah sebelum Ramadhan tiba kerana sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna.

MARHABAN YA RAMADHAN
Author image
About the Author :

Terima kasih atas kunjungan serta kesediaan anda membaca artikel ini. Kritikan dan saranan dapat anda sampaikan melalui ruangan komentar.

Share This Article:

You might like these as well: