Sifat Malas Dan Suka Bertangguh Musuh Dalam Diri


Antara musuh yang ada dalam diri kita ini ialah sifat malas. Dan sifat malas ada 'sahabat baik' namanya sifat suka bertangguh.

Kerana sifat malas dan suka bertangguh inilah kadang-kadang kita solat fardhu zohor dekat-dekat nak masuk waktu Asar. Solat Dhuha dari jam 8 pagi terasa nak buat tapi sebab ada malas dan suka bertangguh sedar-sedar sudah zohor.

Baca al-Quran nak khatam setahun sekali pun susah sebab ada malas dan suka bertangguh.

Kerja-kerja di rumah dan office pun tak selesai sebab ada sifat malas dan suka bertangguh ini. Akhirnya kita yang serabut kerja tak selesai.

Teringin nak berubah tapi sebab ada malas dan bertangguh maka sampai ke hari ini kita masih di tahap yang lama. Perangai dan amal kita tidak juga berubah.

Apa tunggu lagi?

Buanglah dua sifat 'memudaratkan' ini. Selagi ada malas dan suka bertangguh, selagi itulah kita tak akan berjaya mengubah hidup kita.

Jangan malas dan bertangguh, lebih-lebih lagi untuk perkara akhirat sebab khuatir disebabkan suka bertangguh, nanti sedar-sedar sudah balik ke akhirat!

Ketika itu tidak ada peluang lagi untuk kembali ke dunia.
Author image
About the Author :

Terima kasih atas kunjungan serta kesediaan anda membaca artikel ini. Kritikan dan saranan dapat anda sampaikan melalui ruangan komentar.

Share This Article:

You might like these as well: