3 Amalan Bantu Mudah Menghafal Al-Quran


Doa adalah perkara utama yang wajib dilakukan bagi seorang penghafaz Al-Quran. Ini kerana kita sedang berbicara dengan kalam Allah yang mulia dan haq.

Perbandingan ketinggian kalam Allah dengan lain-lain samalah seperti ketinggian Allah berbanding dengan segala makhluk ciptaan-Nya.

Berikut 3 amalan doa serta ayat-ayat yang boleh membantu :

1. Setiap hari membaca doa yang diajarkan Rasulullah s.a.w sebanyak 3 kali iaitu :


Maksudnya :

” Ya Allah, aku meminta kepada-Mu jiwa yang yang merasa tenang kepada-Mu, yang yakin akan bertemu dengan-Mu, yang redha dengan ketetapan-Mu, dan yang merasa cukup dengan pemberian-Mu. (Hadis Riwayat at-Thabrani)
2. Kata Sayyid Hasan bin Shalih al-Bahr, untuk memudahkan memahami ilmu, mengamalkannya dan tidak lupa, maka hendaklah mengulang-ulang doa di bawah ini :


Maksudnya :

“Ya Allah, sungguh aku meminta kepada-Mu pemahaman para Nabi, ingatan para Rasul dan ilham para malaikat yang mempunyai kedudukan istimewa. Ya Allah, cukupkan aku dengan ilmu. Hiasi diriku dengan hilm (kesantunan dan kelembutan). Muliakan aku dengan takwa. Baguskan diriku dengan afiat (kesihatan). Duhai, yang Maha Pengasih di antara yang mengasihi.”
3. Imam as-Suyuthi dalam al-Itqan, menyebutkan bahawa Mughirah bin Subai‘, salah satu sahabat Ibnu Mas‘ud radhiyallahu anhu pernah berkata;

"Barangsiapa yang membaca 10 ayat dari surat al-Baqarah pada malam hari, maka ia tidak akan lupa dengan hafalan al-Quran, iaitu: 4 ayat permulaannya, Ayat Kursi, 2 ayat sesudah Ayat Kursi dan 3 ayat terakhir".
Imam as-Suyuthi menyebutkan atsar ini berdasarkan riwayat Imam ad-Darimi dalam Sunannya.

Ayat-ayat yang dimaksudkan di atas adalah seperti berikut :

1. Baca 4 ayat permulaan Surah Al-Baqarah ayat 1-4.
2. Baca Ayat Kursi iaitu Surah Al-Baqarah ayat 255.
3. Baca 2 ayat sesudah ayat Kursi iaitu Surah Al-Baqarah ayat 256-257.
4. Baca 3 ayat terakhir Surah Al-Baqarah ayat 284, 285, 286.

Semoga cara dan doa di atas membantu memudahkan anda menghafal Al-Quran.
Author image
About the Author :

Terima kasih atas kunjungan serta kesediaan anda membaca artikel ini. Kritikan dan saranan dapat anda sampaikan melalui ruangan komentar.

Share This Article:

You might like these as well: