Bunyi 'Purring' Kucing Terapi Pelbagai Penyakit


Kucing merupakan antara haiwan belaan manusia di dalam rumah malah kucing dianggap sebagai sebahagian ahli rumah. Membela kucing juga ada manfaat bagi kesihatan orang yang membelanya dengan kasih sayang.

Menurut kajian, 'purring' getaran antara 20-140 Hz (hertz) yang dihasilkan oleh kucing boleh menjadi terapi perubatan untuk pelbagai jenis penyakit yang dihidapi manusia.

Kenapa kucing berbuat 'purring' sebegitu?

Lihat video di bawah ini untuk lebih faham apa makna 'purring'.


Purring bukanlah satu penyakit pernafasan. Ia adalah perlakuan biasa kucing yang menandakan ia sedang selesa. Ada yang mengatakan kucing purring dengan menggetarkan otot diafragmanya menyebabkan bunyi seperti dalam video itu berlaku.

Perlakuan ini bermula sejak kucing kecil lagi. Ini dapat dilihat apabila si ibu kucing kembali ke sarangnya dengan purring, untuk memberitahu anak-anaknya semuanya OK. Anak-anak kucing akan membalas dengan purring dan kemudian menghisap susu.

Kucing yang sedang sakit juga purring. Tetapi, frekuensi dan bunyinya tak sama seperti yang sihat. Dipercayai kucing sakit ini purring untuk menenangkan diri sendiri, di mana dengan purring mereka boleh mengaktifkan self-healing properties di dalam badan mereka. Menakjubkan, bukan? Masya Allah.

Bunyi 'purring' kucing terhasil apabila kucing berasa selesa. Purring kucing sangat bermanfaat bagi penyembuhan beberapa penyakit yang dihidapi manusia

Berikut antara manfaaat kesihatan bagi manusia hasil dari 'purring' kucing :

1. Penghilang Stress

Membelai kucing yang sedang 'purr' akan menenangkan dan mengurangkan tekanan.

2. Kesihatan Jantung

Risiko diserang jantung di kalangan pemilik kucing adalah 40% lebih rendah berbanding orang yang tiada kucing.

3. Menyembuh Luka

Getaran 'purring' yang dihasilkan kucing mampu memulihkan luka dalaman.

4. Memulihkan Otot

Bunyi 'purr' yang dihasilkan kucing mampu memulihkan jangkitan dan pembengkakkan otot.

5. Dispnea

'Purr' kucing mengurangkan risiko serangan dispnea (sesak nafas).

6. Kesihatan Tulang

Frekuensi 25-50 Hz merupakan yang terbaik manakala 100-200 Hz frekuensi kedua terbaik dihasilkan sewaktu 'purr' kerana ia membantu meningkatkan tahap kesihatan tulang.

7. Tekanan Darah

Berinteraksi dengan kucing dan mendengar mereka 'purr' sangat membantu dalam menurunkan kadar tekanan darah.
Author image
About the Author :

Terima kasih atas kunjungan serta kesediaan anda membaca artikel ini. Kritikan dan saranan dapat anda sampaikan melalui ruangan komentar.

Share This Article:

You might like these as well: