Petua Mengubati Resdung


Resdung adalah perkataan yang digunakan untuk menggambarkan pelbagai penyakit hidung. Salah satu punca gejala resdung adalah akibat jangkitan bakteria ke atas hidung dan rongga disekelilingnya.

Resdung adalah sejenis penyakit yang mudah berjangkit dalam waktu yang singkat apabila daya tahan penyakit atau antibodi seseorang itu lemah dan tidak dapat menahan kuman resdung atau hama yang terus merebak dalam tubuh pesakit.

Percayakah anda resdung adalah penyakit yang berpunca dari parasit demodex atau apa yang dipanggil sebagai ulat resdung. Terdapat kira-kira 44 jenis resdung. Masalah resdung berpunca dari alahan terhadap habuk, debu, pemakanan, pencemaran dan lain-lain. Penyakit resdung juga boleh membawa maut!

Dianggarkan hampir 25% penduduk negara ini mengalami penyakit resdung yang serius. Di antara tanda-tanda resdung ialah :

1. Hidung tersumbat dan berair.
2. Kadang-kadang bahagian hidung dan mata gatal-gatal.
3. Lendir selalu keluar daripada hidung dan tekak.
4. Sakit tekak berpanjangan.
5. Deria bau juga terjejas.
6. Nafas jadi berbau.
7. Jerawat naik penuh di muka.
8. Kelemumur yang berterusan walaupun bermacam syampu telah digunakan.
9. Kadang-kadang mudah demam dan badan cepat lesu.

Penyakit resdung juga dikenali 'sinusitis'. Ramai yang tidak memandang serius tentang penyakit ini tapi sebenarnya boleh mendatangkan bahaya kepada penghidapnya. Untuk kanak-kanak, ia boleh sebabkan jangkitan sellulitis dan merah pada bahagian mata. Akhirnya boleh menyebabkan buta.

Manakala untuk orang dewasa, ia boleh menyebabkan nanah daripada sinus frontal tidak dapat keluar daripada hidung dan akan masuk serta memenuhi ruang dalam otak. Ini akan menyebabkan dinding pemisah akan menjadi semakin tebal dan boleh mengakibatkan sinus mudah tersumbat.


Berikut petua bagi mengubati resdung terutama yang belum tahap kronik.

Bahan-bahan :

1. Limau nipis 8 biji.
2. Daun pandan 10 helai.

Cara-cara penggunaan :

1. Hiris daun pandan halus macam bunga rampai.
2. Perah limau nipis tadi dan gaulkan sehingga sebati.
3. Satu sebatian akan terhasil.
4. Sapukan pada muka. Insya Allah ramai yang elok.
5. Buat 3 kali seminggu. Elok dilakukan antara jam 10 pagi hingga 3 petang kerana waktu ini virus sedang aktif.
6. Campuran lebih boleh disimpan dalam peti ais tetapi yang masih baru lebih efektif.

Kalau bersesuaian, tidak sampai 5 minit ulat resdung akan keluar ikut kulit muka. Paling banyak akan keluar ikut kening.

Info tambahan

Resdung menurut istilah perubatan tradisional - Merupakan kerengsangan hidung yang boleh menyebabkan hidung dan organ-organ lain menjadi gatal dan menimbulkan ketidakselesaan.

Resdung menurut istilah saintifik - Merupakan virus kanser yang hidup di bawah lapisan kulit. Ia mengalirkan darah kotor yang menjadi punca kepada kerosakan kulit muka. Virus ini turut mengalir bersama darah yang boleh menjadi punca kepada kerosakan organ-organ tertentu dalam badan.
Author image
About the Author :

Terima kasih atas kunjungan serta kesediaan anda membaca artikel ini. Kritikan dan saranan dapat anda sampaikan melalui ruangan komentar.

Share This Article:

You might like these as well: