11 Amalan Yang Membuat Anda Didoakan Malaikat


Sudah jadi kebiasaan orang ketika ini, untuk meminta didoakan ketika ada suatu hajat atau keinginan. Didoakan oleh ibu bapa, kawan, saudara, anak-anak yatim yang kita temui dan sebagainya. Kerana ramai yang sedar bahawa kita tidak pernah tahu dari mulut siapa doa akan dikabulkan oleh Allah taala.

Jadi, bagaimana sekiranya kita bukan hanya berpeluang didoakan oleh sesama manusia, tetapi kita juga berpeluang buat didoakan oleh malaikat? Berikut ini 11 amalan yang boleh membuatkan kita termasuk dalam golongan manusia yang didoakan oleh makhluk yang maksum iaitu Malaikat!

1. Tidur Dalam Keadaan Berwuduk

Dari Ibnu Umar r.huma, dia berkata; Rasulullah s.a.w bersabda; “Barangsiapa yang tidur dalam keadaan suci, maka malaikat akan bersamanya di dalam pakaiannya. Dia tidak akan bangun hingga Malaikat berdoa, "Ya Allah, ampunilah hambamu si fulan kerana tidur dalam keadaan suci.” (Hadis Riwayat Ibnu Hibban dalam Sahihnya)

Juga diriwayatkan dari Ibnu Abbas r.huma bahawa Rasulullah s.a.w bersabda; “Sucikanlah tubuh–tubuh ini, semoga Allah mensucikan kalian, kerana tidaklah seorang hamba tidur dalam keadaan suci, kecuali seorang malaikat ikut bermalam dalam pakaiannya, dia tidak membalikkan badannya sesaat di waktu malam kecuali malaikat itu berdoa, "Ya Allah ampunilah hamba-Mu yang tidur dalam keadaan suci.” (Hadis Riwayat Thabrani)

2. Menjengok Orang Yang Sakit

Rasulullah s.a.w bersabda; "Tiada seorang muslim pun yang menjenguk saudaranya yang sakit, melainkan Allah mengutus baginya 70.000 malaikat agar mendoakannya bila pun di siang hari hingga petang harinya, dan bila pun di petang hari hingga pagi harinya." (Hadis Riwayat Imam Ahmad dalam Musnadnya)

3. Duduk Menunggu Waktunya Solat

Rasulullah s.a.w bersabda; "Tidaklah salah seorang di antara kalian yang duduk menunggu solat, selama ia berada dalam keadaan suci, kecuali para malaikat akan mendoakannya, "Ya Allah, ampunilah ia. Ya Allah sayangilah ia." (Hadis Riwayat Imam Muslim dari Abu Hurairah)

4. Solat Jamaah Di Saf Terdepan

Rasulullah s.a.w bersabda; "Sesungguhnya Allah dan para malaikat-Nya berselawat kepada (orang-orang) yang berada pada saf-saf terdepan." (Imam Abu Dawud dari Barra' bin 'Azib)

5. Menyambung Saf

Rasulullah s.a.w bersabda; "Sesungguhnya Allah dan para malaikat selalu berselawat kepada orang-orang yang menyambung saf-saf." (Para Imam, iaitu Ahmad, Ibnu Majah, Ibnu Khuzaimah, Ibnu Hibban dan Al Hakim meriwayatkan dari Aisyah)

6. Duduk Setelah Solat Jamaah

Rasulullah s.a.w Bersabda; "Para malaikat akan selalu berselawat (berdoa) kepada salah satu di antara kalian selama ia ada di dalam tempat solat di mana ia melakukan solat, selama ia belum batal wuduknya, (para malaikat) berkata, "Ya Allah ampunilah dan sayangilah ia." (Hadis Riwayat Imam Ahmad dari Abu Hurairah)

7. Solat Subuh Dan Asar Berjamaah

Rasulullah s.a.w bersabda; "Para malaikat berkumpul pada saat solat Subuh lalu para malaikat (yang menyertai hamba) pada malam hari (yang sudah bertugas malam hari hingga Subuh) naik (ke langit), dan malaikat pada siang hari tetap tinggal. Kemudian mereka berkumpul lagi pada waktu solat Asar dan malaikat yang ditugaskan pada siang hari (hingga solat Asar) naik (ke langit) sedangkan malaikat yang bertugas pada malam hari tetap tinggal, lalu Allah bertanya kepada mereka, "Bagaimana kalian meninggalkan hambaku?", mereka menjawab, "Kami datang sedangkan mereka sedang melakukan solat dan kami tinggalkan mereka sedangkan mereka sedang melakukan solat, maka ampunilah mereka pada hari kiamat." (Hadis Riwayat Imam Ahmad dari Abu Hurairah)

Nota : Jika terdapat hadis berbentuk pertanyaan Allah kepada Malaikat, bukan bermakna Allah tidak tahu (Maha Suci Allah dari segala kekurangan) tetapi lebih kepada untuk memuliakan amalan orang tersebut. Wallahu a'lam.

8. Mendoakan Orang Tanpa Pengetahuannya

Rasulullah s.a.w Bersabda; "Doa seorang muslim untuk saudaranya yang dilakukan tanpa sepengetahuan orang yang didoakannya adalah doa yang akan dikabulkan. Pada kepalanya ada seorang malaikat yang menjadi wakil baginya, setiap kali dia berdoa untuk saudaranya dengan sebuah kebaikan, maka malaikat tersebut berkata, "amin! dan engkaupun mendapatkan apa yang ia dapatkan." (Hadis Riwayat Imam Muslim dari Ummud Darda')

9. Infaq Harian

Rasulullah s.a.w bersabda; "Tidak satu hari pun di mana pagi harinya seorang hamba ada padanya kecuali 2 malaikat turun kepadanya, salah satu di antara keduanya berkata, "Ya Allah, berikanlah ganti bagi orang yang berinfak." Dan lainnya berkata, "Ya Allah, hancurkanlah harta orang yang kikir." (Hadis Riwayat Imam Bukhari dan Imam Muslim dari Abu Hurairah r.a)

10. Makan Sahur Puasa

Rasulullah s.a.w bersabda; "Sesungguhnya Allah dan para malaikat-Nya berselawat (berdoa) kepada orang-orang yang sedang makan sahur. Insya Allah termasuk disaat sahur untuk puasa sunnah." (Hadis Riwayat Imam Ibnu Hibban dan Imam Ath Thabrani dari Abdullah bin Umar r.huma)

11. Mengajarkan Kebaikan

Rasulullah s.a.w bersabda; "Keutamaan seorang alim atas seorang ahli ibadah bagaikan keutamaanku atas seorang yang paling rendah di antara kalian. Sesungguhnya penghuni langit dan bumi, bahkan semut yang di dalam lubangnya dan bahkan ikan, semuanya berselawat kepada orang yang mengajarkan kebaikan kepada orang lain." (Hadis Riwayat Imam Tirmidzi dari Abu Umamah Al-Bahily)

Semoga kita termasuk hamba-hamba Allah yang senantiasa didoakan malaikat. Mudah-mudahan renungan ini bermanfaat sekaligus mengingatkan kita semua.
Author image
About the Author :

Terima kasih atas kunjungan serta kesediaan anda membaca artikel ini. Kritikan dan saranan dapat anda sampaikan melalui ruangan komentar.

Share This Article:

You might like these as well: