Ayat Pembuka Apa-apa Yang Tertutup


Jika anda berdepan dengan masalah hal-hal yang dirasakan tertutup untuk anda atau orang-orang disekitar anda, misalnya masalah seperti :

1. Hati yang tertutup untuk melakukan amal ibadah dan amal jariah.
2. Hati yang tertutup untuk menerima nasihat.
3. Pintu rezeki yang dirasakan seperti tertutup.
4. Minda atau akal yang dirasakan seperti tertutup.
5. Hati yang tertutup untuk berkahwin.
6. Dan apa-apa perkara yang dirasakan tertutup.

Maka sebagai jalan ikhtiar bolehlah diamalkan dengan membaca ayat dari surah Al-Fath ayat 1- 5 di bawah ini (cukup dengan membaca teks Arabnya sahaja).

Amalkanlah sebagai wirid atau doa dengan hati yang ikhlas kepada Allah. Yakinlah, jika tidak Allah kurniakan di dunia, pasti balasan di akhirat itu jauh lebih baik kepada kita.

Surah Al-Fath ayat 1 - 5 :


1. Sesungguhnya Kami telah memberikan kepadamu (wahai Muhammad) kemenangan yang nyata,

2. supaya Allah memberi ampunan kepadamu terhadap dosamu yang telah lalu dan yang akan datang serta menyempurnakan nikmat-Nya atasmu dan memimpin kamu kepada jalan yang lurus,

3. dan supaya Allah menolongmu dengan pertolongan yang kuat (banyak).

4. Dialah yang telah menurunkan ketenangan ke dalam hati orang-orang mukmin supaya keimanan mereka bertambah di samping keimanan mereka (yang telah ada). Dan kepunyaan Allah-lah tentara langit dan bumi dan adalah Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana,

5. supaya Dia memasukkan orang-orang mukmin lelaki dan perempuan ke dalam syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, mereka kekal di dalamnya dan supaya Dia menutupi kesalahan-kesalahan mereka. Dan yang demikian itu adalah keberuntungan yang besar di sisi Allah.
Author image
About the Author :

Terima kasih atas kunjungan serta kesediaan anda membaca artikel ini. Kritikan dan saranan dapat anda sampaikan melalui ruangan komentar.

Share This Article:

You might like these as well: