Umur Sebenar Kucing Berbanding Manusia


Sebenarnya penambahan umur kucing tidak sama dengan umur manusia. Ini kerana kadar penambahan umur kucing lebih cepat berbanding manusia.

Jadi, anda jangan terkejut atau hairan jika kucing di rumah anda yang baru berumur 5 tahun itu pergerakkannya semakin perlahan dan tidak selincah dahulu.

Ini kerana jika kucing yang telah bersama anda selama lima tahun itu kadar umurnya yang sebenar adalah 36 tahun bagi umur manusia.

Di bawah ini disediakan jadual bagaimana hendak tentukan umur kucing anda. Mungkin pengiraan ini tidaklah 100% tepat tetapi sedikit sebanyak boleh memberi garis panduan buat anda.


Di dalam jadual di atas menunjukkan 1 tahun umur kucing bersamaan dengan 15 tahun umur manusia. Setelah itu, 2 tahun umur kucing ditambah 9 tahun bagi umur manusia. Masuk tahun ketiga, umur kucing bertambah secara konsisten sebanyak 4 tahun bagi umur manusia sehinggalah ke akhir hayatnya.
Author image
About the Author :

Terima kasih atas kunjungan serta kesediaan anda membaca artikel ini. Kritikan dan saranan dapat anda sampaikan melalui ruangan komentar.

Share This Article:

You might like these as well: