4 Saranan Bagi Mereka Yang Dilantik Menjadi Imam


Saranan kepada imam-imam di seluruh negara, sama ada imam secara rasmi atau yang ditolak ke depan kerana imam ratib tidak hadir di masjid jami' atau surau terpencil.

Berikut 4 saranan bagi mereka yang dilantik menjadi imam :

1. Tidak berwirid terlalu kuat

Semasa berwirid selepas solat fardhu agar tidak berwirid terlalu kuat sehingga mengganggu tumpuan orang-orang yang masbuq.

2. Ringkaskan wirid ijtima'i yang selepasnya ada kuliah

Ringkaskan wirid ijtima'i terutamanya selepas solat Maghrib yang selepasnya ada kuliah. Ini akan memberikan ustaz jemputan lebih masa untuk menyampaikan ilmu. Pernah seorang penceramah jemputan, terpaksa memulakan kuliah pada jam 8.20 malam kerana imam terlalu asyik dalam wirid dan doanya.

3. Baca surah ringkas jika jadi imam di surau kecil

Sekiranya anda menjadi imam di surau yang kecil seperti di pasaraya atau di stesen bas atau di surau stadium sedangkan jemaah yang beratur untuk solat ramai, maka bacalah surah yang ringkas. Dan setelah selesai solat terus beri tempat kepada jemaah baru. Kalau mahu berwirid, maka tunaikanlah semasa memakai kasut dan berjalan keluar. Raikanlah keperluan orang lain.

4. Berkhutbah Jumaat ringkas dan padat

Sekiranya anda memberi khutbah Jumaat, fikirkanlah juga jemaah yang melimpah di luar masjid. Sekiranya cuaca terlalu panas atau hujan, berkhutbahlah seringkas mungkin agar tidak menyukarkan jemaah yang terjebak. Berilah perkongsian khutbah dengan isi yang ringkas dan padat.

Imam Bukhari rahmatullah 'alaih meriwayatkan:


Dari Abu Mas'ud al-Ansari r.a beliau berkata: Seorang lelaki telah berkata; "Ya Rasulullah saya hampir tidak mahu menunaikan solat (berjemaah) disebabkan si fulan memanjangkan solatnya ke atas kami.

(Abu Mas'ud radiallahu 'anhu berkata) Maka saya tidak pernah melihat Baginda s.a.w begitu marah ketika memberi nasihat lebih dari hari itu. Baginda s.a.w bersabda: "Wahai orang ramai! (Adakah) kalian ingin menyebarkan kebencian? Barangsiapa yang mengimamkan orang ramai, hendaklah dia meringankan (solatnya). Kerana di antara makmumnya ada yang sakit, lemah dan orang yang ada keperluan (hal)."
Dalam kitab-kitab sunan pula:


Dari Anas radiallahu 'anhu, dari Nabi s.a.w bahawa Baginda s.a.w bersabda: "Sesungguhnya aku masuk (mula) menunaikan solat dan ingin memanjangkannya. Maka aku terdengar tangisan kanak-kanak. Lantas aku meringkaskan solatku kerana aku memahami kegelisahan ibu kanak-kanak itu disebabkan tangisannya."
      Baca : 6 Sebab Wanita Keras Kepala Menjadi Idaman Lelaki

ADVERTISEMENT
Kesimpulan

Akhir kata, adalah menjadi sunnah Nabi s.a.w, bertimbang-rasa dan meraikan keadaan orang ramai walaupun dalam bab ibadah. Kalau terlalu menyusahkan, bukankah ia bertentangan dengan sunnah yang mulia? Wallahu a'lam.

- Daku Amat
Author image
About the Author :

Terima kasih atas kunjungan serta kesediaan anda membaca artikel ini. Kritikan dan saranan dapat anda sampaikan melalui ruangan komentar.

Share This Article:

You might like these as well: