8 Perkara Utama Yang Mesti Diajar Kepada Anak Lelaki


Mendidik dan membesarkan anak lelaki dan anak perempuan perlu ada perbezaan. Ada perkara-perkara tertentu yang mesti diajar kepada anak lelaki berbanding anak perempuan. Zaman sekarang kalau tersilap didik atau dibiarkan sahaja, nanti ada anak lelaki yang lebih gemar menjadi seperti perempuan apabila dewasa kelak.

Alasannya, dulu masa kecil, ayah tak ajar buat kerja-kerja lelaki tetapi sebaliknya mak pula yang lebih suka dedahkan dengan kerja-kerja orang perempuan.

Berikut 8 perkara utama yang mesti diajar kepada anak lelaki :

1. Dekatkan mereka dengan masjid

Ayah mesti rajin bawa anak lelaki bersolat jemaah di masjid. Kalau tak dapat setiap hari, mungkin waktu hujung minggu bawa anak untuk menunaikan solat fardhu 5 waktu di masjid atau pun sekurang-kurangnya waktu solat Maghrib hingga ke Isyak. Biar mereka tahu yang orang lelaki digalakkan solat berjemaah di masjid mengikut sunnah yang ditunjukkan oleh Rasulullah s.a.w.

2. Latih sifat kepimpinan dalam diri mereka

Kalau anak pertama anda lelaki, pastikan sudah membiasakan mereka sebagai ketua kepada adik-beradik yang lain. Dan kalau anak lelaki bukan anak pertama, mereka tetap perlu diberi beberapa tanggungjawab mudah sebagai ketua seperti mengunci pintu rumah, memastikan keselamatan adik-adik semasa ibu sedang memasak di dapur dan lain-lain tugas yang sesuai mengikut peringkat usia mereka.

3. Lebihkan aktiviti lasak, outdoor dan berpanas

Jangan halang anak lelaki untuk buat aktiviti lasak (asalkan tak bahaya), bermain di luar rumah dan berpanas. Tak payah takut anak anda akan 'hitam' dan sebagainya sebab anak lelaki yang ibu-ibu halang buat aktiviti budak lelaki akan jadi anak yang terlalu manja dan penakut mencuba sesuatu perkara baru.

4. Latih mereka menjadi imam solat berjemaah

Kalau ada ramai adik-beradik, biasakan anak lelaki untuk menjadi imam solat berjemaah. Biar mereka tahu antara tanggungjawab sebagai seorang lelaki muslim ialah menjadi imam dalam solat!

5. Ajar mereka rajin menolong ibu membuat kerja rumah

Walaupun mereka anak lelaki, jangan sesekali anda membiarkan mereka tidak tahu buat kerja rumah. Biasakan mereka rajin menolong ibu membuat kerja-kerja rumah yang sesuai untuk peringkat usia masing-masing seperti membasuh pinggan, menyapu sampah, membuang sampah, membasuh tandas, mengemas bilik dan banyak lagi.

Dalam masa yang sama ibu mesti sentiasa mengingatkan anak lelaki yang kerja rumah bukanlah tugas wanita sahaja dan lelaki yang buat kerja rumah bukanlah lelaki yang lemah gemalai!

6. Ajar ilmu yang mesti diketahui oleh lelaki

Mungkin zaman serba moden ini tidak ramai lelaki tahu buat kerja-kerja membaiki peralatan rumah. Tetapi ia bukan penyebab untuk anda tidak mengajar anak lelaki hal ini. Jangan bagi alasan. Sekarang semuanya boleh tengok dan dipelajari di google atau youtube. Budak lelaki mesti tahu kemahiran seperti membaiki paip yang rosak, berkebun, memotong rumput, bertukang kayu, membaiki alatan elektrik dan sebagainya.

7. Elakkan mereka suka bermain permainan anak-anak perempuan

Kadangkala ada ibu bapa yang sengaja membiarkan anak lelaki mereka bermain mainan budak perempuan. Kononnya masih kecil, tak tahu apa tetapi hakikatnya ia seolah-olah satu dorongan untuk anak tersebut minat ke arah barangan perempuan seperti anak patung, pinggan mangkuk dan sebagainya. Akibatnya anak membesar dalam kecelaruan kejiwaan lahir sebagai anak lelaki tetapi jiwa lebih kearah kewanitaan.

8. Galakkan mereka buat kerja sukarelawan

Kalau kawasan kejiranan anda ada buat aktiviti seperti gotong royong, galakkan anak untuk turut serta. Ini sesuai untuk anak yang sudah mula ke sekolah tadika. Biarkan dia tahu bergaul dengan masyarakat dan jiran tetangga.

      Baca : 6 Rahsia Bayi Buat Anda Berasa Damai Dan Tenang Melihatnya

ADVERTISEMENT
Kesimpulan

Mendidik anak lelaki perlu ada sedikit nilai-nilai yang melambangkan 'kekerasan' mereka sebagai lelaki sejati tetapi dalam masa yang sama jangan abaikan pendedahan terhadap tanggungjawab membantu kerja-kerja rumah. Barulah mereka boleh menjadi anak yang soleh serta bakal suami yang mithali!

- Daku Amat
Author image
About the Author :

Terima kasih atas kunjungan serta kesediaan anda membaca artikel ini. Kritikan dan saranan dapat anda sampaikan melalui ruangan komentar.

Share This Article:

You might like these as well: