10 Tip Bagaimana Mahu Jadi Insan Bahagia


Tidak dapat dinafikan, bahawa semua orang pernah melalui fasa di mana setiap hari sedih dan kecewa kerana pelbagai sebab. Namun, ujian dan pengalaman hidup seharian sebenarnya banyak mengajar kita untuk sampai ke tahap di mana kita berada sekarang.

Fasa untuk redha dan berasa gembira setelah melalui fasa sedih. Bagaimana kita boleh mendapatkan kekuatan untuk melalui fasa kesedihan itu? So here we want to share few tips on how to be a happy single, happy childless couple or happy person.

Berikut 10 tip bagaimana mahu jadi insan bahagia :

1. Bersyukur dengan apa yang kita ada

Fokus pada apa yang kita ada. Jangan fikir pasal benda yang kita tidak ada. Bersyukur ada kerja yang baik, ada kenderaan untuk kemudahan kita bergerak, bersyukur masih dapat bernafas, ada mak ayah, ada kawan-kawan, bersyukur cukup anggota badan, bersyukur dapat makan. Every single thing yang kita ada adalah kurniaan dari Allah. Belajar bersyukur walau di mana situasi Allah letakkan kita.

Single, berkahwin, lambat dikurniakan cahaya mata, bercerai atau sebagainya. Dalam apa jua keadaan, sama ada dapat nikmat atau diuji derita, bersyukurlah! Tanamkan dalam hati kita bahawa setiap perkara baik atau perkara buruk yang datang kepada kita semuanya datang dari Allah. Jadi, kepada Allah jualah kita serahkan segala urusan kita. Dan Allah adalah sebaik-baik yang mengatur segala urusan makhluk ciptaan-Nya, termasuklah kita.

Untuk pasangan yang lambat dikurniakan anak, silalah lebih prihatin dengan perasaan orang yang lambat bertemu jodoh atau belum berkahwin. Kalau kamu asyik merungut sedih atau kecewa sebab tiada anak, bayangkan pula perasan mereka di luar sana yang tidak ada pasangan langsung!

2. Jangan letakkan kebahagian kita pada manusia

Do not define your happiness base on other human. Happiness is inside you. You need to find it yourself. Kebahagian tidak datang dari seorang manusia bernama lelaki, wanita, suami, isteri atau sebagainya. Kalau bahagia itu datang dari manusia, tidak adalah kes suami isteri turun naik mahkamah, kes bercerai-berai dan lain-lain. Ada juga pasangan yang dikurniakan anak tetapi tidak bahagia juga dan akhirnya bercerai. Jadi, adakah anak punca kebahagian? Tidak semestinya.

3. Abaikan manusia bermulut tempayan

Jangan pedulikan apa orang kata. Jangan biarkan apa yang orang kata pada kita menganggu perasaan kita. We are in control of our emotions and reactions. Yang penting kita tahu kita bahagia atau happy. Apa orang nak cakap atau kata tentang kita, itu adalah hal mereka. Tidak ada kena mengena dengan kita. Kita boleh kawal akhlak dan perangai diri sendiri tetapi kita tidak boleh kawal akhlak dan perangai orang lain. Jadi, abaikan sahaja apa yang diluar penguasaan kita.

4. Stop comparing your life to other people’s life

Simple!. Hidup orang, lain manakala hidup kita, lain. Allah Maha mengetahui apa yang terbaik untuk kita. Untuk orang yang tidak ada anak lagi, tidak payah "gatal" tengok gambar kawan kamu yang ada lapan orang anak ke apa. Memang kamu sengaja cari masalah sendiri. Kalau kamu tengok pun please be genuinely happy for them bukan lepas tengok kamu masuk tandas nangis. Not cool bro. Not cool sis. Senang cerita hadkan masa kamu dengan media sosial di mana kamu akan nampak orang upload gambar budak, gambar pregnancy test, gambar perut boyot. Apabila kamu tidak nampak benda-benda ini, maka kuranglah rasa sedih kamu. Ignorance is bliss!

Kepada mereka yang single pula, sama juga. Asyik tengok gambar kawan kahwin rasa sweet. Lebih-lebih pula tengok video-video yang mereka buat supaya nampak macam sweet sangat tahap diabetes. Lepas itu, kamu pun tersedu-sedu masa nak tidur sebab memikirkan nasib diri sendiri yang bakal jadi andartu. Please guys. Wake up! Do yourself a favour by stopping yourself from indulging in self pity. Kalau nak tengok video bagus tengok video pelarian Syria ke, nasib muslim Rohingya ke supaya kamu belajar erti bersyukur dengan kehidupan kamu sekarang. Faham?

Bagi mereka yang sudah bercerai pun sama, tidak perlu tengok gambar pasangan yang tengah bahagia. Hati manusia ini selalu nak benda yang dia tak ada. Benda yang dia ada, dia tak nampak. Itulah kelemahan manusia, mudah lupa. Bak kata peribahasa, "Kuman di seberang laut nampak, gajah di depan mata tak nampak" pula.

5. Tanda Allah sayang pada kita

Allah hendak kita cari Dia dulu sebelum Dia akan bagi apa yang kita hendak. Apabila kamu sudah kahwin, masa kamu untuk beribadat kepada Allah memang sedikit sebanyak akan kurang. Nak solat, anak menangis, nak ambil wudhu anak jerit nak makan, nak mengaji anak panjat di belakang. Bukan kata anak suatu bebanan tetapi anak ini datang dengan tanggungjawab yang sangat besar. Kamu kena kuat mental, fizikal dan spiritual untuk ada anak.

Bayangkanlah kamu single pun malas nak bangun tahajud, subuh pun susah nak buka mata, apatah lagi nanti bila kamu ada anak. Jadi, anggaplah masa yang ada sekarang ini, Allah hendak beri kita peluang untuk menambah amal ibadat kita, sebelum kita berkahwin dan ada anak.

Masa ini solat boleh kusyuk, boleh khatam al-Quran setiap bulan, kita boleh bangun tahajud dengan tenang, boleh pergi belajar ilmu agama, dengar ceramah agama. Semua perkara kamu boleh buat. InsyaAllah nanti bila sampai masa Allah kurniakan kamu pasangan dan anak, kamu sudah terbiasa dengan perkara ini semua. Baru senang nak istiqamah. Nampak tak perancangan Allah itu terbaik?

6. Live your life to the fullest!

Masa inilah kita nak buat perkara-perkara yang kalau kita ada anak susah nak buat. Pergi travel tengok dunia. Kalau tak ada duit nak pergi oversea, travel dalam negara pun banyak tempat menarik. Kamu google saja. Pergi buat sesuatu yang kamu takut. Conquer your fear and you will conquer everything. Pergi bungee jumping, hiking atau backpacking. Go find yourself. Travel alone and you will discover yourself.

Kamu akan lebih jelas dengan apa yang kamu nak dengan hidup kamu. Pasangan macam mana yang kamu nak. Macam mana kamu nak besarkan dan didik anak kamu nanti. Semua kamu akan jumpa bila kamu spend time alone. Mula-mula nak start memang takut tetapi percayalah, apabila kamu start, you will be addicted to this alone thing. Kamu akan rasa lebih happy alone. Pokok pangkal kamu boleh buat banyak perkara sendiri dan kamu tak perlu fikir perasaan orang lain. Kamu boleh makan apa kamu nak makan, tengok cerita apa kamu nak tengok, boleh pergi mana kamu nak pergi. You are free as a bird.

Untuk pasangan yang belum dikurniakan anak, kamu boleh buat dengan pasangan. Lagi sweet, merapatkan hubungan dan sebagainya. Just enjoy this moment cause this moment will not come back. Jangan fokus pada tak ada anak saja. Nanti pasangan kamu pun bosan nak layan perangai sedih kamu. Go discover the world. Banyak lagi tujuan Allah lahirkan kamu di dunia ni. Bukan untuk sekadar kahwin dan ada anak sahaja. Banyak lagi kamu boleh buat. Dunia ini luas.

7. You are what you think you are

Jika kamu rasa kamu awesome, insyaAllah memang kamu akan jadi awesome. Tetapi kalau kamu tiap-tiap hari asyik fikir kamu ini andartu, mandul, janda, memang itu sajalah kamu akan jadi. Tukar kepada happy go lucky, suka buat lawak dan sebagainya. Nampak tak? You are what you think you are. So stop putting a label to yourself and other people.

8. Be positive

Allah knows best! Mungkin kalau kamu kahwin sekarang, kamu lupa pada Allah sebab sibuk nak bahagiakan suami atau isteri kamu. Mungkin ibu bapa kamu lebih memerlukan kamu sekarang. Mungkin kalau kamu ada anak, kamu tidak mampu nak jaga anak dengan elok. Sebab ada anak ini tanggungjawabnya besar. Bukan setakat seronok-seronok upload gambar comel anak di Instagram dan Facebook sahaja. Sekarang ini, ramai orang ada anak tetapi tidak jalankan tanggungjawab mereka dengan baik. Seperti tidak didik anak mengenal Allah. Bagi anak makanan tidak sihat. Banyak lagilah kalau nak cerita.

Mungkin masa yang ada sekarang ini, Allah nak kamu siapkan diri kamu untuk beri yang terbaik untuk anak kamu nanti. Daripada kamu sibuk menangis dalam tandas, baik kamu pergi seminar parenting. Yang single pula, baik pergi seminar pasal perkahwinan. Tidak semestinya seminar itu untuk orang sudah berkahwin sahaja.

Yakin Allah Maha Mengetahui apa yang terbaik untuk kita. Dia yang cipta kita, of course Dia tahu apa yang terbaik untuk kita. Sebab ada manusia asal bila lambat kahwin saja, lambat dapat anak saja, dia akan cakap mungkin kena buatan orang, gangguan jin dan seumpamanya. Hakikatnya, hanya Allah sahaja yang Maha Berkuasa. Selain Allah adalah makhluk cipta-Nya yang langsung tiada kuasa. Semua makhluk berhajat dan bergantung kepada Allah. Tiada kuasa lain yang dapat menandingi kuasa-Nya. Dia cakap jadi, maka jadilah. Apa yang Allah izin dan kehendaki berlaku maka itulah yang akan berlaku. Tidak perlu risau lambat atau cepat. Semua Dia sudah atur cantik untuk kita semua.

9. Usaha dan tawakkal

Apabila usaha dan tawakkal kamu memang hanya kepada Allah semata-mata, percayalah kamu tidak akan sekali-kali berasa sedih. Kamu tidak akan menangis bila pregnancy test kamu negatif, kamu tidak akan terasa hati kalau orang tanya kamu bila nak kahwin. Sebab kepercayaan kamu hanya pada Allah, Tuhan sekalian alam. Kamu percaya ini semua ketentuan-Nya dan hanya Dia yang mengetahui apa yang terbaik untuk kamu. Bukan manusia. Jadi, kamu boleh abaikan apa orang nak cakap. Kamu ada Allah tempat kamu meminta dan mengadu.

10. Muhasabah diri

Cuba cari apa salah kamu dulu yang mungkin jadi penyebab jodoh kamu lambat, lambat dapat anak atau sebagainya. Mungkin dulu kamu pernah mengata orang andartu, mungkin dulu kamu pernah berlagak cakap besar pada orang yang kamu pasti akan berkahwin masa umur kamu 24 tahun. Mungkin kamu secara tidak sengaja menyakiti hati orang yang bernasib malang seperti lambat jodoh dan lambat ada anak. Mungkin dulu kamu pernah cakap kamu tak nak anak. Banyak lagi kemungkinan.

Melalui pemerhatian, ramai mereka yang dahulu pernah sakitkan hati orang, berbuat maksiat dan sekarang Allah uji dengan berbagai ujian. Tetapi sedih sebab mereka ini macam tidak ingat langsung dosa lampau. Malah bertanya mengapa diuji sebegitu rupa. Ujian adalah tanda kasih sayang Allah dan mungkin juga petunjuk dari Allah agar kita dapat muhasabah dosa kita yang lampau. Sepatutnya kita kena redha jika ujian ini adalah untuk menghapuskan dosa-dosa kita yang lalu. Kalau kita rasa ujian ini sebab kita dahulu pernah sakitkan hati orang yang lambat kahwin atau tak ada anak, pergi cari orang itu dan minta maaf. You will live a happier life.

      Baca : 10 Tip Untuk Merancang Travel Pertama Anda

ADVERTISEMENT
Kesimpulan

Kita kena belajar untuk bersyukur dengan apa yang kita ada dan apa yang kita tiada. Barangkali apa yang kita tidak ada itu pun sebenarnya satu rahmat. Cuma kita tidak tahu.

- Daku Amat
Author image
About the Author :

Terima kasih atas kunjungan serta kesediaan anda membaca artikel ini. Kritikan dan saranan dapat anda sampaikan melalui ruangan komentar.

Share This Article:

You might like these as well: