Doa Ketika Terjaga Di Tengah Malam


Pada malam hari ketika tengah tidur, kita mungkin pernah tiba-tiba terjaga dari tidur di tengah malam. Sebenarnya pada ketika itu ada zikir dan doa khusus yang dianjurkan oleh Rasulullah s.a.w untuk kita baca.

Malah Rasulullah s.a.w menjelaskan bahawa ketika seseorang itu terjaga dari tidur pada malam hari jika ia berdoa maka akan dikabulkan doanya dan jika bangun kemudian solat maka solatnya akan diterima oleh Allah taala. Hal ini dijelaskan dalam hadis yang diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari berikut ini.


Ertinya : Dari Ubadah ibn as-Somit r.hu dari Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam, baginda bersabda; Barangsiapa terbangun di malam hari kemudian membaca :


Laa ilaa ha illallaah wahdahu laa syarikalah,
Lahulmulku walahul hamdu wahuwa 'ala qulli syai'in qodir.
Subhanallahi, Walhamdulillaahi, Walaa ilaa ha illallaahu, Wallaahu akbar.
Wala haula wala quwwata illa billaah. Kemudian berdoa : "Allaahummagh firli"

"Tidak ada Ilah selain Allah Yang Maha Esa, tak ada sekutu bagi-Nya, milik-Nya semua kerajaan dan bagi-Nya semua pujian. Dan Dia Maha Kuasa atas segala sesuatu. Maha Suci Allah, segala puji hanya milik Allah, tak ada Ilah selain Allah, Allah Maha Besar, tak ada daya dan kekuatan melainkan hanya dengan Allah. Kemudian berdoa, ALLAHUMMAGHFIRLI; "Ya Allah, ampunilah aku" atau lalu berdoa maka doanya akan diterima. Jika ia berwudhu lalu solat, maka solatnya akan diterima."

Ibnu Bathol dalam kitab syarah al-Bukhari mengatakan bahawa hendaknya setiap muslim yang mengetahui hadis ini untuk menjadikannya sebagai kesempatan beramal dan memurnikan niatnya dalam beramal hanya untuk Allah semata.

Semoga Allah s.w.t selalu mencurahkan taufiq-Nya kepada kita untuk beramal.
Author image
About the Author :

Terima kasih atas kunjungan serta kesediaan anda membaca artikel ini. Kritikan dan saranan dapat anda sampaikan melalui ruangan komentar.

Share This Article:

You might like these as well: