5 Tip Sangka Baik Dengan Allah Dan Belajar Minta Pada Allah

Perkongsian daripada seorang hamba Allah.

Malam ini saya nak cerita suatu perkara istimewa yang boleh diteladani oleh kawan-kawan semua. Tentang sangka baik dengan Allah dan belajar meminta pada Allah.

Saya tidak pernah jumpa lagi orang yang sangka baik dia tinggi pada Allah, seperti si “S” ini. Apa-apa masalah, yang keluar di mulut dia, “tak apa Allah ada", "Tak apa Allah bagi nanti" atau "Tak apa Allah ganti.”


Dulu masa tiada duit tidak pernah pun dia merungut, duit tak ada! duit tak ada! duit tak ada! Sebaliknya, dia mesti cakap, “Tak apa minta pada Allah. Allah bagi cukup nanti.”

Hasilnya? Saya dapat lihat dia ada hubungan yang 'istimewa' dengan Allah. Sepanjang saya kenal dia, apa yang dia nak semua dia dapat. Tetapi dalam meminta masih tahu batas dan tidak minta melebih-lebih. Bab anak dia mengaku dia mengalah. Dia pesan, Allah tahu bila nak bagi. Saya nak kongsi tip yang saya selalu nampak dia buat.

Berikut 5 tip sangka baik dengan Allah dan belajar minta pada Allah :

1. Dia akan sebut hari-hari

Contoh pertama dulu dia mahu syarikat kami ada gudang dan office sendiri. Dia akan sebut hari-hari, “Tak lama lagi kita nak ada gudang dan ofis ni.” Bila di rumah tiba-tiba dia akan masuk bilik dan cakap, “haa, saya dah minta pada Allah tadi supaya bagi kita gudang dan ofis”.

Cara dia minta dia selalu doa dan solat 2 rakaat. Doa dia bukan atas tikar sejadah saja. Tetiba tengah makan ke, guna phone, tengah pakai baju atau tengah drive, dia akan cakap “ya Allah, bagilah kami gudang dan ofis yang selesa tahun ini”. Dia akan selalu sebut dan akhirnya doa makbul walaupun dengan kondisi waktu itu sangat mustahil bagi kami.

2. Memang sifat hamba adalah meminta

Dan banyak lagi episod-episod ajaib yang saya lihat sendiri cuma biarlah saya simpan untuk pengajaran dan pelajaran pada saya yang Allah itu dekat. Sentiasa selalu bersangka baik dengan Allah dan rajin minta. Kita ini semua hamba Allah yang miskin tidak ada apa-apa. Memang sifat hamba adalah meminta.

3. Doa terhijab sebab rasa Allah tidak makbul doa

Saya mengaku saya lemah. Saya sangka baik dengan Allah tetapi kadang-kadang rasa diri tidak layak dan selalu rasa Allah tidak akan makbulkan doa saya. Mungkin di situlah terhijabnya doa saya.

Dulu zaman para sahabat bila mereka minta sesuatu dari Allah dan mereka tidak dapat, mereka akan jadi pelik dan akan periksa di mana silapnya. Tetapi zaman sekarang, bila dapat sesuatu kita jadi pelik pula. Itulah saya. Bila dapat nikmat apa-apa, rasa pelik sebab macam tak layak.

4. Sangka baik dengan Allah tanpa sebarang syak

Pengajarannya di sini, apa yang kita selalu sebut dan sangka adalah doa. Ini tidak boleh disangkal lagi. Jika setiap hari sentiasa merungut duit tak ada, duit tak cukup, hidup susah, maka itulah yang Allah akan beri. Sangka baik dengan Allah tanpa ada sebarang tapi-tapi lagi.

5. Mintalah apa saja dengan Allah walaupun hal remeh

Dan akhir sekali belajar minta direct dengan Allah dahulu kemudian barulah usahakan dengan asbab. Mintalah apa pun dengan Allah hatta nak makan KfC esok hari sekalipun. Insya Allah ini semua latihan untuk tambah sifat yakin kita pada Allah.

      Baca : 8 Realiti Kena Terima Bila Jadi Isteri Doktor

Kesimpulan

Saya pun lemah lagi. Saya harap dapat hidup bersama dengan dia lebih lama lagi untuk belajar macam-macam lagi tentang yakin pada Allah.

Dari dialah saya belajar dan dapat rasa yang Allah itu dekat, mudah nak reach dan Maha Mendengar. Allah itu As-Shomad iaitu yang mengkabulkan semua hajat, permintaan dan doa makhluk-makhluk-Nya termasuklah kita manusia.

- Daku Amat
Author image
About the Author :

Terima kasih atas kunjungan serta kesediaan anda membaca artikel ini. Kritikan dan saranan dapat anda sampaikan melalui ruangan komentar.

Share This Article:

You might like these as well: