Jangan Hina Janggut Kerana Ia Sunnah Nabi s.a.w Yang Akan Bersama Kita Dalam Kubur


Lihyah atau janggut ialah sunnah Nabi s.a.w dan juga para Nabi sebelum Baginda. Dalam al-Quran ada ayat yang merakam perbuatan Nabi Musa a.s menarik janggut saudaranya Nabi Harun a.s. Dari rakaman ayat itu kita dapat tahu bahawa Nabi-Nabi itu berjanggut dan keadaan janggut Nabi itu adalah yang dapat ditarik panjangnya.

Kisah Pertama

Suatu kali jemaah dakwah keluar ke satu masjid di kawasan utara semenanjung. Bersama jemaah tersebut ialah Pak Mufti Hamed atau cikgu Hamed Penanti (pakar debat).

malam itu ada seorang ustaz memberi tazkirah di masjid tersebut. Ustaz itu janggutnya tiada dan ada kesan-kesan cukur. Bila dia ceramah, dia nampak jemaah ada di situ. Dia kurang suka dengan jemaah, maka di akhir-akhir tazkirahnya dia selitkan cerita kononnya lawak tapi menghina orang-orang yang berjanggut. Dia seolah-olah (mungkin tanpa sedar atau kejahilan telah) memperlekehkan sunnah Nabi s.a.w.

Setelah tamat tazkirah, pendengar diberi peluang untuk bertanyakan soalan. Pak Mufti Hamed bangun bertanya; "Ustaz, ada sekali di satu kawasan di India berlaku pergaduhan antara muslim dan hindu. mereka saling berbunuhan, akhirnya ramai sangat yang mati. Pemerintah hantar tentera untuk selesaikan masalah ini.

Setelah bubar, pemerintah menghadapi masalah bagaimana nak tanam? kerana orang Islam yang meninggal akan ditanam tetapi orang hindu tak ditanam tapi dengan cara dibakar mayat mereka.

Pemerintah pening macam mana nak tanam kerana susah nak bezakan sebab dua-dua pihak orang India tapi berbeza agama. Akhirnya pemerintah buat keputusan, mana yang ada janggut kita kira dia sebagai muslim dan kita tanam manakala yang tak ada janggut, kita kira dia hindu dan kita bakar.

Pak Mufti Hamed tanya, soalan saya ialah kalau ustaz adalah masa dalam pergaduhan itu, agak-agak dengan keadaan ustaz yang tak ada janggut, rasa-rasa ustaz, ustaz kena tanam atau kena bakar?

Saya tak mahu malukan ustaz di depan orang tetapi ustaz telah hina sunnah Nabi s.a.w, kekasih kami di depan orang..."

Kisah Kedua

Dua tahun yang lalu, seorang ustaz berpeluang bertemu dengan Syeikhul Hadith Maulana Talha bin Maulana Zakariya Kandahlawi di Madinah. Beliau ulama hadis yang digelar 'Musnad Bergerak' dan beliau sangat-sangat keras dalam bab janggut. Begitu juga ayahnya Maulana Zakariya, begitu sedih melihat Islam orang cukur janggut sehingga telah menulis kitab khas mengenai janggut.

Ketika ustaz tersebut menziarahi Maulana, ada seorang India datang hendak salam dengan Maulana tapi orang itu cukur janggut. Maulana kata; "kenapa kamu datang Madinah? Dengan kamu cukur janggut, kamu telah cukur hati Nabi s.a.w. Kamu buat haji tapi cukur janggut kamu buat haji dalam keadaan berdosa. Tahun depan datang lagi buat haji dengan berjanggut."

Ada seorang Pakistan pula jumpa Maulana tapi juga tak ada janggut, Maulana bagi dia kitab berkaitan janggut karangan ayahnya dan orang itu tak boleh datang dekat kerana cukur janggut.

Kesimpulan

Janggut adalah sunnah Nabi s.a.w yang akan kekal dan bersama kita di dalam kubur. Jadi, kita seharusnya gembira memelihara janggut kerana ia sunnah Habibullah (Kekasih Allah) iaitu Baginda Nabi Muhammad s.a.w. Kepada mereka yang belum ada janggut boleh beli minyak Malaya Beard oil. Usahalah untuk ada janggut.

Akhir kata, jom kita simpan janggut dan nipiskan misai.
Author image
About the Author :

Terima kasih atas kunjungan serta kesediaan anda membaca artikel ini. Kritikan dan saranan dapat anda sampaikan melalui ruangan komentar.

Share This Article:

You might like these as well: