12 Tip Jadi Insan Disayangi Allah Dan Rasul-Nya


Siapa yang tidak mahu disayangi oleh pencipta kita dan seluruh makhluk yakni Allah. Dan juga siapa yang tidak mahu disayangi dan diakui sebagai umat Nabi yang dimuliakan dengan nama panggilan Habibullah (yakni kekasih Allah) iaitu Nabi Muhammag s.a.w.

Untuk mendapat kasih sayang Allah dan Rasul-Nya ada beberapa kriteria perlu kita usaha dan miliki. Apa saja kriteria tersebut? Ada banyak, antaranya beberapa tip di bawah ini.

Berikut 12 tip jadi umat disayangi Allah dan Rasul-Nya :

1. Jaga solat awal waktu berjemaah

Kita hidup hari ini, kalau solat tak jaga macam mana nak murah rezeki? Lelaki kena solat di awal waktu berjemaah di masjid. Kalau terlewat pun usahakan juga solat di masjid walaupun masbuq. Latih diri ke masjid, jangan ajar diri solat di rumah. Pastikan isteri (dan anak perempuan) di rumah juga solat di awal waktu.

2. Istiqomah baca al-Quran

Istiqomah baca al-Quran akan dapat syafaat di akhirat. Kalau nak dimurahkan rezeki dan dimudahkan urusan kehidupan maka hari-harilah baca Yasin dan surah al-Waqiah. Jaga solat Dhuha insya Allah murah rezeki.

30 tahun sudah buat usaha Tabligh takkan nak solat Dhuha 2 rakaat saja? Allahu Akhbar! Allah nak bagi banyak pada kita tapi kenapa ambil sikit? Buatlah full 12 rakaat Dhuha, baru betul! Paling kurang pun buatlah 4 rakaat Dhuha.

3. Usaha rezeki yang berkat

Dalam hidup ini bila rezeki tak berkat, duit cepat saja habis. Bayar hutang ini hutang itu, tahu-tahu saja duit sudah habis. Jaga diri daripada makan dari makanan haram malahan makanan syubhah pun tak boleh.

4. Usaha wudhu yang sempurna

Usahakanlah berwudhu dengan sempurna. Sebelum berwudhu displinkan diri kena bersugi terlebih dahulu.

5. Buat Taklim bacaan hadis rumah

Buat Taklim bacaan hadis di rumah. Ambil satu waktu baca hadis bersama keluarga di rumah insya Allah maksiat dan bathil yang ada di rumah akan keluar dari rumah.

Jadi suami dan ayah yang penyayang. Jangan suka mengarah saja tahu. Dekat pejabat kena arah, balik rumah kita pulak jadi pengarah suruh itu ini.

6. Duduk dalam majlis ilmu

Jadi karkun ini kenalah duduk majlis ilmu ustaz di tempat kita. Cuba bahagikan masa. Kiranya adalah hari yang kita dapat beri masa duduk majlis ilmu di tempat kita. Jangan mengata kat ustaz. Sudahlah tak duduk majlis ilmu, ustaz itu pulak kita 'pangkah' kata ustaz ini tak fahamlah dia mengajar.

7. Bawa isteri Taklim Masturat

Usahakan bawa isteri bersama dalam usaha dakwah ini. Bila 2 sayap ada, baru boleh terbang. Terbanglah dalam dakwah ini ke seluruh dunia. Istiqomah hantar isteri pergi Taklim Masturat.

8. Ziarahi jiran tetangga

Masyaikh kata kita dakwah jauh-jauh tapi jiran sebelah rumah, kita pernah jumpa tak? Ziarahlah jiran-jiran, buat hubungan baik dengan jiran-jiran.

9. Akhlak orang Malaysia disukai di mana-mana

Jemaah malaysia orang suka di mana-mana orang suka. Saya tanya kenapa awak kata Malaysia bagus? Rupanya sebab jemaah Malaysia berakhlak mulia masa musim haji, seluruh dunia tengok akhlak orang Malaysia masa itu.

10. Jangan susahkan Amir dan jemaah

Sebelum Keluar dakwah, Tafakud (temuduga) betul-betul. Tinggallah sikit (belanja/keperluan) untuk anak bini. Bawa duit cukup-cukup jangan tipu. Tulis Tafakud cakap RM 8 ribu tapi bawa 2 ribu.

Jangan susahkan Amir Saf (orang yang dilantik sebagai ketua jemaah) dan jemaah. Molek-molek jemaah keluar nak fikir umat akhirnya kena fikir tentang duit dia yang tak cukup itu. Ini salahlah!

11. Nusrah dakwah bersungguh-sungguh

Saya baru balik keluar dakwah di Sweden. Masya Allah di Sweden jemaah dakwah diikram sungguh-sungguh. Musim sejuk, selimut tebal. Bangun tidur saja sarapan terhidang di sebelah. Mereka nak kita buat dakwah bantu buat dakwah di tempat mereka sungguh-sungguh, Masya Allah.

12. Dunia dicipta untuk manusia

Dunia ini dicipta untuk kita manusia, bukan kita dicipta untuk dunia. Jadi, dunialah kena khidmat pada kita. Setahun ada 12 bulan, 8 bulan jadilah Doktor, Engineer atau apa-apa sahaja pekerjaan kita. Baki 4 bulan itu pergilah keluar dakwah. Melancong bagi umatku Jihad di jalan Allah.

Atas maksud itu siapa sedia? Insya Allah, bangun beri nama!

Petikan Bayan Maghrib Malam Markaz Dakwah Sungai Petani Kedah

● Bayan oleh : Haji Abdul Razak JB
● Laporan : ustaz Ahmad FarKhann Daie Al-Madani
Author image
About the Author :

Terima kasih atas kunjungan serta kesediaan anda membaca artikel ini. Kritikan dan saranan dapat anda sampaikan melalui ruangan komentar.

Share This Article:

You might like these as well: