Hendaklah Setiap Diri Memperhatikan Apa Yang Telah Diperbuatnya Untuk Hari Kiamat


Salah satu ciri dari orang yang beriman adalah ia telah yakin dan percaya akan terjadinya Hari Kiamat. Mereka sibuk mempersiapkan diri menghadapi hari pembalasan bagi segala amal sama ada baik atau buruk tersebut.

Kebanyakan manusia tidak beriman pada Hari Kiamat

Allah ber-Firman dalam Surah Al-Mukmin, ayat 59 :


“Sesungguhnya hari kiamat pasti akan datang, tidak ada keraguan tentangnya, akan tetapi kebanyakan manusia tiada beriman."
Allah berfirman dalam surah Surah An-Nisa, ayat 136 :


“Wahai orang-orang yang beriman, tetaplah beriman kepada Allah dan Rasul-Nya dan kepada kitab yang Allah turunkan kepada Rasul-Nya serta kitab yang Allah turunkan sebelumnya. Barangsiapa yang kafir kepada Allah, malaikat-malaikat-Nya, kitab-kitab-Nya, rasul-rasul-Nya, dan hari kemudian, maka sesungguhnya orang itu telah sesat sejauh-jauhnya."
Hari Kiamat itu adalah hak dan rahsia Allah

Allah berfirman dalam Surah Luqman, ayat 34 :


“Sesungguhnya Allah, hanya pada sisi-Nya sajalah pengetahuan tentang Hari Kiamat; dan Dialah Yang menurunkan hujan, dan mengetahui apa yang ada dalam rahim. Dan tiada seorangpun yang dapat mengetahui (dengan pasti) apa yang akan diusahakannya besok. Dan tiada seorangpun yang dapat mengetahui di bumi mana dia akan mati. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal."
Allah berfirman dalam Surah Ţaha, ayat 15 :


“Segungguhnya hari kiamat itu akan datang Aku merahasiakan (waktunya) agar supaya tiap-tiap diri itu dibalas dengan apa yang ia usahakan."
Hari Kiamat akan datang secara tiba-tiba

Allah berfirman dalam Surah Al-'A`raf, ayat 187 :


"Mereka menanyakan kepadamu tentang kiamat: "Bilakah terjadinya?" Katakanlah: "Sesungguhnya pengetahuan tentang kiamat itu adalah pada sisi Tuhanku; tidak seorangpun yang dapat menjelaskan waktu kedatangannya selain Dia. Kiamat itu amat berat (huru haranya bagi makhluk) yang di langit dan di bumi. Kiamat itu tidak akan datang kepadamu melainkan dengan tiba-tiba". Mereka bertanya kepadamu seakan-akan kamu benar-benar mengetahuinya. Katakanlah: "Sesungguhnya pengetahuan tentang bari kiamat itu adalah di sisi Allah, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui."
Allah berfirman dalam Surah Hud, ayat 103-104 :


“Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat pelajaran bagi orang-orang yang takut kepada azab akhirat. Hari kiamat itu adalah suatu hari yang semua manusia dikumpulkan untuk (menghadapi)nya, dan hari itu adalah suatu hari yang disaksikan (oleh segala makhluk).

Dan Kami tiadalah mengundurkannya, melainkan sampai waktu yang tertentu."
Apa dan bagaimana Hari Kiamat atau Hari Pembalasan itu?

Allah berfirman dalam Surah Al-'Infitar 17-19 :


“Tahukah kamu apakah hari pembalasan itu?

Sekali lagi, tahukah kamu apakah hari pembalasan itu?

(Iaitu) hari (ketika) seseorang tidak berdaya sedikitpun untuk menolong orang lain. Dan segala urusan pada hari itu dalam kekuasaan Allah."
Allah berfirman dalam Surah Luqman, ayat 33 :


“Hai manusia, bertakwalah kepada Tuhanmu dan takutilah suatu hari yang (pada hari itu) seorang bapa tidak dapat menolong anaknya dan seorang anak tidak dapat (pula) menolong bapanya sedikitpun. Sesungguhnya janji Allah adalah benar, maka janganlah sekali-kali kehidupan dunia memperdayakan kamu, dan jangan (pula) penipu (syaitan) memperdayakan kamu dalam (mentaati) Allah."
Syarat penerimaan sesuatu amal ibadah ialah niat ikhlas kerana Allah

Sesuatu amalan itu akan dikira ibadah jika niatnya betul-betul dilakukan kerana Allah s.w.t tanpa ada tujuan-tujuan yang lain.

Allah telah berfirman dalam Surah al-Bayyinah, ayat 5 :


“Padahal mereka tidak disuruh kecuali supaya menyembah Allah dengan memurnikan ketaatan kepada-Nya dalam (menjalankan) agama yang lurus, dan supaya mereka mendirikan solat dan menunaikan zakat; dan yang demikian itulah agama yang lurus."
Manfaat bila beriman kepada Hari Pembalasan

1. Menjadikan kita sibuk mengerjakan amal-amal soleh.
2. Membuatkan kita lebih memerhatikan niat ketika beramal iaitu dilakukan sesuatu amalan itu dengan niat ikhlas kerana Allah.
3. Mendorong kita selalu bertaubat dan memohon keampunan Allah.
4. Membuat kita untuk selalu berperilaku baik dan menghindarkan diri dari perbuatan yang dilarang Allah.
5. Meyakinkan diri bahawa segala perbuatan selama di dunia akan dipertanggungjawabkan kelak di akhirat.

Sibukkanlah diri dengan mengerjakan amal-amal yang soleh

Demi meraih kebahagiaan di kehidupan akhirat yang kekal selamanya. Dan agar kita semua tidak termasuk dalam golongan orang-orang yang rugi pada Hari Pembalasan.

Allah berfirman dalam Surah Ali `Imran, ayat 185 :


“Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Dan sesungguhnya pada hari kiamat sajalah disempurnakan pahalamu. Barangsiapa dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke dalam syurga, maka sungguh ia telah beruntung. Kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdayakan."
Allah berfirman dalam Surah Al-Kahf, ayat 110 :


“Katakanlah: Sesungguhnya aku ini manusia biasa seperti kamu, yang diwahyukan kepadaku: "Bahawa sesungguhnya Tuhan kamu itu adalah Tuhan yang Esa". Barangsiapa mengharap perjumpaan dengan Tuhannya, maka hendaklah ia mengerjakan amal yang soleh dan janganlah ia mempersekutukan seorangpun dalam beribadat kepada Tuhannya."
Allah berfirman dalam Surah Al-Hasyr, ayat 18 :


"Hai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah dan hendaklah setiap diri memperhatikan apa yang telah diperbuatnya untuk hari esok (akhirat); dan bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan."
Hari Kiamat akan bermulalah pertanggungjawaban manusia selama di dunia

Hari Kiamat atau Hari Pembalasan itu adalah hari berakhirnya seluruh kehidupan manusia serta hari dimulainya pertanggungjawaban manusia atas segala perilaku dab gaya hidupnya selama hidup/tinggal di dunia.

Allah berfirman dalam Surah Al-'A`raf, ayat 8-9 :


"Timbangan pada hari itu ialah kebenaran (keadilan), maka barangsiapa berat timbangan kebaikannya, maka mereka itulah orang-orang yang beruntung.

Dan siapa yang ringan timbangan kebaikannya, maka itulah orang-orang yang merugikan dirinya sendiri, disebabkan mereka selalu mengingkari ayat-ayat Kami."
Allah berfirman dalam Surah Al-Balad, ayat 19-20 :


“Dan orang-orang yang kafir kepada ayat-ayat Kami, mereka itu adalah golongan kiri. Mereka berada dalam neraka yang ditutup rapat."
Maha benarlah Allah dengan segala firman-Nya

Allah berfirman dalam Surah Ţaha, ayat 100 :


“Barangsiapa berpaling dari pada Al-Quran maka sesungguhnya ia akan memikul dosa yang besar di hari kiamat."
Semoga kita semua termasuk dalam golongan orang-orang yang sentiasa bersiap diri dengan sebaik-baiknya sebagai persediaan tibanya Hari Kiamat. Bilapun waktu Kiamat itu akan tiba, melalui ketaatan dan kepatuhan kita pada semua perintah Allah seperti yang tersurat dalam Al-Quran, Insya Allah kita akan memperolehi keselamatan dari huru hara yang sangat dahsyat pada hari itu.

Wallahu a'lam.
Author image
About the Author :

Terima kasih atas kunjungan serta kesediaan anda membaca artikel ini. Kritikan dan saranan dapat anda sampaikan melalui ruangan komentar.

Share This Article:

You might like these as well: