11 Cara Berkesan Untuk Jadi Orang Baik


Menjadi orang yang baik adalah keinginan setiap orang. Mereka yang baik adalah peribadi yang boleh membawa kebaikan bagi sekitarnya, bagi keluarga, saudara, teman, sahabat dan semua yang ada di sekitarnya. Kita hidup dalam keharmonisan dengan alam dan berbagai macam jenis orang dengan karakter masing-masing.

Berikut 11 cara berkesan untuk jadi orang baik :

1. Tebarkan salam

Maniskan senyuman. Senyuman akan menerobos menghampirii roh dan lubuk jiwa orang orang di sekeliling kita.

2. Bercakap dengan orang yang ada dalam hubungan hati dengan kita

Semudah kata "apa khabar" yang mudah atau selamat pagi. Apabila digabungkan dengan senyuman yang menyenangkan, akan mewujudkan hubungan hati.

3. Bantu seseorang yang tidak boleh membantu kita

Bayar minuman orang kampung di kedai kopi, penarik beca yang bersarapan pagi, tukang sapu yang sedang menyapu atau penjaga tandas yang sibuk membersihkan sisa-sisa.

4. Puji orang yang kita tidak kenali

Satu komen kecil secara kebetulan boleh membuat hari seseorang itu menjadi indah.

5. Mengalah dalam perdebatan

Berikan kemenangan itu pada orang lain. Kita tidak perlu sentiasa betul. Walaupun ada kalanya kita tahu, kita memang betul.

6. Maafkan semua orang

Mudah sebut, namun sukar untuk dibuat. Buat juga. Panjangkan rahmat Allah dengan sentiasa mendoakan kepada orang-orang yang menganiaya kita. Doa orang-orang teraniya itu makbul.

7. Pengorbanan

Ini kata kunci besar. Sesuatu yang kecil pada hemat kita besar maknanya pada orang lain. Berkongsi makan tengah hari nasi bungkus dengan orang yang kehilangan tempat tinggal. Beli barang-barang runcit setiap bulan kepada 7 keluarga yang benar-benar memerlukannya.

8. Sentuh orang orang bawah

Satu sentuhan fizikal kecil boleh menghubungkan kita kepadanya dan membolehkan dia tahu masih ada seseorang yang peduli. Mata tambahan apabila kita boleh berhubung dengan orang yang kehilangan tempat tinggal atau dalam kesusahan.

9. Berikan masa kita

Jadi Grand Tutor anak-anak atau pun cucu-cucu. Andai kita masih muda, baca kepada orang yang tua. Andai kita ada asas ilmu agama, berikan tazkirah. Beri masa berharga kita kepada mereka yang dapat membina masa depan.

10. Carilah cara-cara kecil untuk buat orang lain sentiasa tersenyum

Usah lukakan hati orang lain. Masa sudah terlalu singkat untuk bersengketa.

11. Solat diawal waktu

Solat dan solat. Pohon hidayah, keampunan dan kasih sayang dari Allah s.w.t.

Kesimpulan

Setia tindakan itu memerlukan keputusan aktif. Kita mesti meletakkan hak orang lain sebelum hak diri sendiri. Tunai hak tanpa kita menuntut hak. Hidup dengan memberi dan berkongsi. Ini adalah 11 idea mudah dan sebahagian daripada kehidupan sehari-hari kita.

Kita akan telah mendapat kasih sayang apabila kita tebarkan kasih sayang. Kita akan menjadi baik apabila kita bermula dengan jadi baik. Hidup kita akan menjadi lebih baik apabila kita mula memperbaiki diri.
Author image
About the Author :

Terima kasih atas kunjungan serta kesediaan anda membaca artikel ini. Kritikan dan saranan dapat anda sampaikan melalui ruangan komentar.

Share This Article:

You might like these as well: