Bandingkan Kepintaran Dirimu Dengan Ayam Jantan


Kepintaran adalah merujuk kepada kepandaian seseorang membuat sesuatu, kecerdikan seseorang dalam memikirkan sesuatu dan kemahiran seseorang dalam mengendalikan sesuatu.

Hari ini kita melihat manusia dari sudut tiga kepintaran iaitu kepintaran mental, kepintaran emosi dan kepintaran spiritual. Maka timbulah istilah Intelligence Quotient (IQ) iaitu ukuran tentang kepintaran mental, Emosional Quotient (EQ) iaitu ukuran tentang kepintaran emosi dan Spiritual Quotient (SQ) iaitu ukuran tentang kepintaran spiritual (kerohanian).

IMAM al-Ghazali rahmatullah 'alaih pernah ditanya anak muridnya perihal bagaimana cara mengukur kepintaran seseorang?

Dijawab beliau;

"Tak perlu bandingkan dirimu dengan orang lain. Cukup bandingkan kepintaran dirimu dengan ayam jantan yang berkokok di pagi hari. Dan lihatlah siapa yang terlebih dahulu bangun untuk mengingati Rabbnya, maka itulah yang lebih pintar."

Dan beliau ditanya, bagaimana cara awal untuk mencintai Allah?

Beliau pun memberi jawapan;

"Belajarlah mencintai Allah dengan mencintai rumah-Nya (yakni masjid). Dan cintailah masjid melebihi cinta kamu pada rumah kamu sendiri."
Author image
About the Author :

Terima kasih atas kunjungan serta kesediaan anda membaca artikel ini. Kritikan dan saranan dapat anda sampaikan melalui ruangan komentar.

Share This Article:

You might like these as well: