16 Sebab Jangan Tidur Selepas Solat Subuh


Sebagai umat Islam, kita disuruh untuk berpagi-pagi selepas menunaikan solat fardhu Subuh (juga setelah berdoa, berwirid dan berzikir) dalam hal mencari rezeki. Ini kerana berpagi-pagi (bersegera di awal pagi) itu ada keberkatan dan kejayaan kepada insan.

16 sebab mengapa dilarang tidur selepas solat Subuh

1. Nabi s.a.w bersabda, maksudnya; “Barang siapa yang mengerjakan solat bardain (subuh dan asar) maka dia akan masuk syurga.”(Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

2. “...Barangsiapa yang solat subuh berjamaah maka seolah-olah ia telah solat seluruh malamnya.” (Hadis Riwayat Muslim)

3. Menurut sebuah hadis riwayat Muslim, setelah solat subuh biasanya Rasulullah s.a.w memperpanjang wirid dan zikir sampai terbit matahari.

4. Kebiasaan Rasulullah s.a.w juga mendoakan keberkahan bagi umatnya di waktu pagi. Sebagaimana terdapat dalam Sunan Tirmidzi dan Sunan Abu Daud dan lainnya dari hadis Sakhr bin Wada’ah al Ghamidi radliyallahu ‘anhu, bahawasannya Rasulullah shalallahu ‘alaihi wasallam bersabda : “Ya Allah berikanlah berkah kepada umatku di pagi hari mereka”. Ini adalah doa yang Rasulullah s.a.w panjatkan agar umatnya memberi perhatian yang besar kepada waktu pagi.

5. Di dalam riwayat lain pula, sebagaimana yang diriwayatkan oleh ashab as-Sunan yang empat dan Ibn Hibban dalam Sohihnya, Nabi melewati anaknya Fatimah radiallah anha yang sedang berbaring pada waktu Subuh, maka Baginda bersabda :

"Wahai anakku, bangunlah dan hadaplah rezeki Tuhanmu, dan janganlah engkau jadi dari kalangan orang yang lalai, sesungguhnya Allah membahagikan rezeki manusia di antara terbit fajar hingga terbit matahari." (Diriwayatkan al-Baihaqi)
6. Diberitakan bahawa para sahabat juga membenci tidur setelah subuh dan melarang anak-anak mereka melakukan itu.

Abdullah Ibnu Abbas r.a telah melihat anaknya tidur di waktu Subuh. Maka dikatakan kepada anaknya; “Bangun! Apakah kamu tidur di waktu rezeki dibahagi-bahagikan?"

Dari ‘Urwahin bin Zubair, beliau mengatakan, “Dulu Zubair r.a. melarang anak-anaknya untuk tidur di waktu pagi.” Urwah mengatakan, “Sungguh jika aku mendengar bahawa seorang itu tidur di waktu pagi maka aku pun merasa tidak suka dengan dirinya.” (Diriwayatkan oleh Ibnu Abi Syaibah dengan sanad yang sahih).

7. Aktiviti yang lebih bermanfaat bagi dunia dan akhirat lebih baik dikerjakan daripada tidur setelah subuh.

8. Para fuqaha menetapkan hukum makruh tidur selepas subuh.

‘Dimakruhkan tidurmu, wahai mukallaf selepas solat Subuh, kerana waktu itu adalah waktu mencari rezeki dan berusaha (syara’ dan ‘uruf) di sisi orang yang berakal.’(dinukilkan oleh Imam as-Safarini)

9. Namun begitu, hukum tidur setelah subuh harus, jika ada keperluan mendesak seperti bekerja semalaman di waktu malam demi kesegaran tubuh.

10. Secara ilmiah dari berbagai rujukan, tidur setelah subuh dapat menyebabkan nyanyuk.

11. Amalan sihat Rasulullah s.a.w, salah satunya adalah bangun sebelum subuh (untuk solat malam) dan beraktiviti setelah subuh.

12. Yahudi sangat takut jika jamaah solat Subuh sama banyaknya dengan jamaah solat Jumaat.

13. 2 rakaat solat sunat sebelum subuh (sunat fajar) lebih baik daripada dunia dan isinya (Hadis Riwayat Muslim). Setelah dapat pahala besar, sebaiknya dilanjutkan dengan kebaikan lainnya seperti mencari rezeki di awal pagi.

14. Firman Allah s.w.t di dalam Al-Quran;


"Dan Kami jadikan malam sebagai pakaian, dan Kami jadikan siang untuk mencari penghidupan.” (Surah An-Naba ayat 10-11)
15. Firman Allah s.w.t di dalam Al-Quran;


"Apabila telah ditunaikan solat, maka bertebaranlah kamu di muka bumi; dan carilah karunia Allah dan ingatlah Allah banyak-banyak supaya kamu beruntung." (Surah Al-Jumu’ah ayat 10)
16. Nabi s.a.w bersabda, maksudnya; “Bersegeralah dalam mencari rezeki dan keperluan kerana di dalamnya terdapat keberkahan dan kejayaan." (Hadis Riwayat At-Tirmidzi)

Wallahu 'alam.
Author image
About the Author :

Terima kasih atas kunjungan serta kesediaan anda membaca artikel ini. Kritikan dan saranan dapat anda sampaikan melalui ruangan komentar.

Share This Article:

You might like these as well: