7 Manfaat Buah Nangka Pada Kulit Wajah


Buah nangka sememangnya enak dimakan dan juga memiliki manfaat yang baik untuk kulit wajah. Pelbagai kandungan zat nangka dipercayai berkesan untuk mengatasi permasalahan pada kulit.

Berikut adalah ulasan lebih lanjut mengenai manfaat nangka :

1. Meredakan jerawat

Jika anda mempunyai masalah jerawat, cubalah untuk membahagikan potongan satu isi nangka menjadi dua. Kemudian, urut jerawat anda dengan bahagian dalam buah. Biarkan selama 15 minit dan bilas selepas itu dengan air sejuk.

2. Mencegah kulit wajah kering

Di samping meredakan jerawat, nangka juga berkhasiat untuk mengatasi kulit wajah yang kering. Aplikasi jus nangka pada wajah, biarkan selama 20 minit, kemudian bilas dengan air mawar.

3. Menghilangkan kedutan

Kulit yang berkedut boleh membuat wajah anda kelihatan lebih tua dan kusam. Untuk mengatasinya, anda perlu mengaplikasikan masker dari buah nangka.

Tambah satu sudu makan susu ke dalam masker nangka, kemudian sapukan pada wajah yang berkedut. Biarkan selama 10 minit, kemudian bilas dengan air sejuk.

4. Mengatasi bintik hitam

Buat masker dari campuran tiga isi nangka dan satu bijinya. Kemudian, terapkan pada bahagian yang terdapat bintik hitam, urut dengan gerakan memutar ke atas. Selepas 10 minit, bilas wajah dengan air sejuk.

Buah nangka selain enak dimakan juga bermanfaat bagi kecantikan kulit wajah

5. Mengatasi kulit berminyak

Buah nangka juga sangat membantu menghilangkan minyak berlebihan pada muka. Dengan membuat masker nangka maka minyak pada wajah anda boleh dikawal sehingga wajah tidak akan berminyak secara berlebihan.

Lumatkan isi nangka bersama dengan satu senduk makan minyak zaitun, setelah itu sapukan pada wajah yang berminyak, insya Allah minyak bebas dari wajah anda.

6. Menghilangkan kulit belang

Ketika musim panas atau suasana panas seringkali kulit berubah menjadi hitam dan berbelang. Untuk mengatasi masalah ini anda boleh menggunakan nangka dan perahan limau nipis kemudian disapukan pada kulit wajah anda. Campurkan kedua bahan tadi sehingga berbentuk pasta, kemudian sapu pada kulit anda.

7. Membuat kulit berkilau

Menggunakan biji nangka kering dengan madu dan susu sebagai masker alamiah akan membuat kulit anda semakin berkilau. Ini adalah salah satu bahan alamiah yang ampuh dalam membuat kulit sihat dan cantik.

      Baca : 6 Cara Mengembangkan Duit Di Dalam Bisnes

ADVERTISEMENT
Kesimpulan

Manfaat buah nangka dalam penjagaan kulit wajah seperti yang dinyatakan di atas, insya Allah akan menghasilkan perbezaan ketara selepas beberapa waktu anda amalkannya.

- Daku Amat
Author image
About the Author :

Terima kasih atas kunjungan serta kesediaan anda membaca artikel ini. Kritikan dan saranan dapat anda sampaikan melalui ruangan komentar.

Share This Article:

You might like these as well: