6 Ayat Positif Dan Elak Sebut 'Jangan' Atau 'No' Bila Larang Anak Buat Sesuatu

Bila ada anak kecil, perkataan wajib yang kita selalu sebut adalah 'Jangan' atau 'No'. Bukan apa apabila anak hendak buat benda yang bahaya mestilah ibu bapa automatik akan larang dengan perkataan 'Jangan' atau 'No'.

Namun, ramai pakar psikologi anak beritahu bahawa ibu bapa tidak boleh kerap guna perkataan tersebut kepada anak yang tengah membesar kerana ia hanya akan membuatkan mereka makin melakukan perkara yang dilarang tersebut atau terus menjadi anak yang pasif dan tidak berani melakukan apa-apa tindakan dalam hidup.


Entri kali ini, mengajak para ibu bapa untuk memikirkan sejenak tentang kebenaran larangan tersebut. Adalah diingatkan kepada ibu bapa supaya menggantikan kata larangan yang lebih bersifat positif pada si kecil.

Semenjak dua menjak ini sering ditanya soalan;

"How to say No without saying No to the kids?"

Dan seminggu dua ini juga banyak melihat situasi di mana ada ibu kerap berkata "No, No, No" pada anaknya, sambil jari telunjuk bergerak ke kiri ke kanan. Kesiannya si anak.

Tidak dinafikan, dulu masa anak soleh kecil lagi kerap guna perkataan NO. Sehinggalah baca satu artikel Inggeris, tentang kesan sebutan perkataan 'No' pada anak.

Berikut 4 kesan negatif apabila ibu bapa asyik kata 'Jangan' atau 'No' :

1. Anak hanya dengar ayat selepas jangan

Anak hanya dengar ayat selepas perkataan 'Jangan' atau 'No' itu. Contoh, "jangan lari" anak dengar lari. "Jangan sentuh", anak dengar sentuh. "Jangan pukul", anak dengar pukul. Sebab itu lagi kita kata 'Jangan' atau 'No', lagi anak buat. Betulkan?

2. Membantut perasaan seronok anak

Perkataan 'Jangan' atau 'No' ini hanya membantutkan perasaan seronok si anak yang ingin mencuba sesuatu. Fasa anak-anak kecil adalah fasa mereka teroka semua perkara di sekeliling mereka. Memang naluri anak kecil untuk mengetahui tentang sesuatu atau benda dipersekitarannya.

3. Ibu bapa sendiri tambah stress

Kita bertambah stress! Setuju atau tidak, kita memang akan rasa stress lepas sebut 'No' atau 'Jangan'. Yang ini, dari pengalaman ibu bapa sendiri, memang boleh rasa level stress naik sikit demi sikit bila kita kerap sebut 'No' atau 'Jangan'.

4. Mula mahu memarahi anak

Bila kita sebagai ibu bapa stress, kita mula marah anak. Dan apabila kita marah, maka kita rugi 60 saat untuk rasa bahagia. Malah, kita ragut 60 saat rasa gembira si anak. Itu kalau kita marah dalam tempoh 60 saat. Kalau lebih dari itu, maka kita sudah rugi banyak masa untuk rasa bahagia.

Jadi, apa yang ibu bapa patut buat adalah berikan arahan yang kita hendak anak buat untuk kita. Bukan arahan yang kita hendak anak buat untuk diri dia. Ibu bapa hanya perlu ubah cara percakapan atau tukar ayat ketika mahu melarang si kecil.

Berikut 6 ayat positif yang ibu bapa boleh tukar :

1. Don't go there -> Stay close with Mama

Jangan pergi sana > Kemari dekat Mama.

2. Stop hitting -> keep your hands at your back

Jangan pukul > Sayang kawan (tunjuk contoh sekali).

3. Don't screaming -> talk nicely

Jangan menjerit > Cakap elok-elok.

4. Don't run -> walk slowly

Jangan lari > Tolong jalan perlahan-lahan.

5. Don't climb -> stay on the ground

Jangan panjat > Turun sekarang.

6. Stop jumping -> sit down

Jangan melompat > Duduk diam-diam.

      Baca : 16 Strategi Mesti Dilakukan Supaya Anak Jadi Hafiz Al-Quran

ADVERTISEMENT
Kesimpulan

Selebihnya, para ibu bapa kena lebih kreatif cipta ayat arahan positif. Beri arahan yang mudah, ringkas dan padat. Otak ibu atau bapa kena lebih cepat dari mulut yang mahu berkata-kata. Fikirkan ayat sesuai dengan situasi anak, supaya ibu bapa tidak sebut 'Jangan' atau 'NO'.

Nak latih tukar ayat ini bukan sehari dua, seminggu dua, sebulan dua. Berbulan-bulan lamanya baru biasa. Jadi, bersabarlah wahai para ibu bapa dalam mendidik anak-anak.

- Daku Amat
Author image
About the Author :

Terima kasih atas kunjungan serta kesediaan anda membaca artikel ini. Kritikan dan saranan dapat anda sampaikan melalui ruangan komentar.

Share This Article:

You might like these as well: