Doa Di Waktu Pagi Dan Waktu Petang


Membaca doa atau zikir-zikir pagi dan petang adalah tugas harian seorang muslim yang paling mulia, sehingga Rasulullah shalallahu alaihi wa sallam sendiri telah menentukan doa atau zikir-zikir khusus dalam banyak hadis pada dua waktu tersebut.

Waktu doa dan zikir pagi adalah setelah solat subuh sampai terbit matahari. sedangkan waktu doa dan zikir petang adalah setelah solat asar sampai Maghrib. Ada yang mengatakan waktunya sampai terus berlanjut setelah Maghrib sampai sepertiga atau separuh malam. Bila belum sampai membaca, boleh dibaca setelah waktu-waktu tersebut, selama masih waktu pagi dan petang.

Doa Ketika Waktu Pagi Tiba


ALLOOHUMMA BIKA ASHBAHNAA WA BIKA AMSAINAA
WA BIKA NAHYAA WA BIKA NAMUUTU WA ILAIKAN NUSYUUR

"Ya Allah, kerana Engkau kami mengalami waktu pagi dan waktu petang dan kerana Engkau kami hidup dan mati dan kepada-Mu juga kami akan dibangkitkan (dikumpulkan)."
Doa Ketika Waktu Petang Tiba


ALLOOHUMMA BIKA AMSAINAA WA BIKA ASHBAHNAA
WA BIKA NAHYAA WA BIKA NAMUUTU WA ILAIKAL MASHIIR

"Ya Allah, kerana Engkau kami mengalami akan waktu petang dan pagi, kerana Engkau kami hidup dan mati dan kepada-Mu juga kami akan kembali."
Doa di atas menunjukkan betapa orang yang membacanya adalah orang yang sangat pasrah kepada Allah. Dia mengakui bahawa dirinya mampu hidup di hari itu, semata-mata kerana nikmat dari Allah jua. Dia juga mengakui bahawa dia bakal kembali kepada Allah s.w.t.

Semoga Allah selalu mencurahkan taufiq-Nya kepada kita untuk dapat beramal.
Author image
About the Author :

Terima kasih atas kunjungan serta kesediaan anda membaca artikel ini. Kritikan dan saranan dapat anda sampaikan melalui ruangan komentar.

Share This Article:

You might like these as well: