15 Kesalahan Membasuh Ini Kerap Dilakukan Yang Boleh Merosakkan Pakaian


Adakah anda membasuh pakaian anda sendiri? Tidak semua orang rajin basuh pakaian sendiri. Ada yang mak basuhkan, ada yang hantar dobi dan ada yang basuh menggunakan dobi self-service. Walau dengan apa cara sekalipun pakaian anda dibasuh, anda sebenarnya wajib tahu cara yang betul membasuh pakaian, demi menjaga tekstur dan mengekalkan bentuk serta warna pakaian anda supaya tahan lebih lama.

Berikut 15 kesalahan membasuh yang kerap dilakukan :

1. Guna terlalu banyak serbuk pencuci


Ini akan menyebabkan terlalu banyak buih yang boleh mengumpulkan kotoran di sesetengah bahagian pakaian seperti di kolar. Ia akan menyebabkan pakaian anda menjadi lebih kotor.

2. Pengasingan yang tak betul


Selain mengasingkan pakaian mengikut warna, anda juga perlu memberi perhatian kepada jenis kain. Sebagai contoh, pakaian yang diperbuat daripada polar fleece seperti sweeter dan jaket dibasuh berasingan. Dan anda tidak sepatutnya mencampurkan tuala yang diperbuat daripada synthetic fiber.

3. Menghilangkan kekotoran dengan cara yang salah


Jangan terkejut jika baju anda berlubang sekiranya anda pernah menggosok dengan rakus untuk hilangkan kotoran. Ia sepatutnya dibasuh dengan lembut. Cara terbaik untuk mengelakkan daripada pakaian berlubang adalah letakkan fabrik berwarna putih dan biarkan ia berendam bersama pakaian yang kotor itu.

4. Terlupa tentang zip


Tahukah anda? gigi zip yang terbuka boleh secara tak sengaja mengoyak kain pakaian yang lembut serta menggores penutup mesin basuh. Jadi, pastikan menutup semua zip pakaian sebelum anda menaruh semua cucian anda di dalam mesin basuh.


5. Butang baju


Anda perlu buka butang baju, jikalau tidak butang baju mungkin akan tercabut ketika anda membasuh.

6. Guna peluntur berlebihan


Peluntur membuatkan fabrik pakaian anda tidak tahan lama dan mudah terkoyak.

7. Basuh pakaian renang dalam mesin basuh


Pakaian renang atau pakaian yang diperbuat daripada spandex atau elastane tidak boleh dibasuh menggunakan mesin basuh. Cara yang betul adalah merendamkannya di dalam air sejuk.

8. Merehatkan mesin basuh


Sesetengah orang lebih suka dengan cara ini kerana mereka percaya jika mereka merehatkan mesin basuh selepas membasuh beberapa kali dapat membuatkan mesin basuh mereka tahan lama. Ini salah! Menggunakan mesin basuh tanpa rehat dapat mengurangkan penggunaan elektrik kerana mesin basuh menggunakan baki haba selepas basuhan sebelumnya.


9. Membasuh bantal dan selimut sekali sahaja


Jika anda membasuh bantal yang berbulu dan selimut di dalam mesin basuh, basuh dua kali basuhan. Bulu-bulu bantal boleh menyimpan buih yang akan menyebabkan bantal anda bersabun di dalam.

10. Menggunakan pelembut fabrik untuk tuala


Sebatian kimia ini mengurangkan kebolehan fabrik untuk menyerap air, jadi anda tidak patut gunakannya untuk membasuh tuala.

11. Membasuh terlalu banyak pakaian dalam satu masa


Anda tak patut membebankan mesin basuh anda kerana ia boleh menyebabkan kerosakan.


12. Mengguna pencuci dan peluntur yang mahal


Banyak serbuk pencuci yang kita gunakan mempunyai pengganti alternatif yang lebih murah. Contohnya, garam boleh membuatkan pakaian kelihatan lebih terang, dan kapur boleh menghilangkan kotoran. Lemon pula boleh digunakan untuk membuatkan pakaian lebih wangi dan juga lembut.

13. Menuangkan cecair pencuci langsung pada baju


Yang satu ini memang sudah biasa kita lakukan. Namun, sebenarnya cara tersebut salah. Menuangkan cecair pencuci langsung setelah menaruh baju di mesin basuh sebenarnya kurang efektif. Cara terbaik agar baju benar-benar bersih setelah dicuci adalah dengan menaruh baju terlebih dahulu, kemudian merendamnya dengan air dan terakhir tuangkan cecair pencuci. Namun, jika anda menggunakan pemutih, pertama sekali tuangkan air, lalu taruh baju dan terakhir tuangkan cecair pencuci.

14. Memaksa pengering bekerja terlalu keras


Jika anda punya waktu untuk mengeringkan cucian anda, sebaiknya tetap menjemur dan mengangin-anginkannya. Cara tersebut tidak hanya dapat menjimatkan elektrik, tetapi pakaian juga akan lebih lembut dan halus. Selain itu, sebaiknya hindari menaruh baju hingga terlalu penuh di pengering agar hasil lebih optimum.

15. Tidak membersihkan mesin basuh


Adalah sangat penting untuk menjaga mesin basuh anda. Ingat, selepas anda menggunakan mesin basuh, serbuk pencuci boleh tertinggal di dalamnya. Jadi, anda perlu memberikan lebih perhatian padanya. Jangan tutup mesin basuh selepas membasuh supaya ia boleh kering.

Cuci mesin basuh anda menggunakan air suam panas dan cuka setahun sekali. Ia boleh mengelakkan mesin basuh anda daripada rosak. Berikut caranya:

1. Tuang air panas ke dalam mesin basuh, kemudian hidupkan suis.
2. Tuang dua gelas cuka atau jus lemon pada mesin basuh untuk menanggalkan kotoran.
3. Tunggu beberapa minit, kemudian buang.
4. Hidupkan kembali mesin basuh, tuang air panas untuk membilas sisa-sisanya.

      Baca : 10 Cara Supaya Almari Kekal Kemas Tidak Bersepah

ADVERTISEMENT

Kesimpulan


Jika anda baru saja membeli baju dan ingin mencucinya untuk pertama kali, jangan lupa untuk melakukan ujian apakah warna kainnya luntur atau tidak ketika dicuci. Sebelum menyesal kerana baju-baju yang lain turut terkena warna yang luntur itu, elok anda memeriksanya terlebih dahulu dengan merendamnya bersama pakaian lain yang sudah lama, misalnya stokin kaki putih anda yang sudah usang.

- Daku Amat

Tags : basuh baju laundry pengetahuan mesin basuh dobi bahan peluntur fabrik bahan pencuci cuci kotoran pakaian kotor polar fleece synthetic fiber
Author image
About the Author :

Terima kasih atas kunjungan serta kesediaan anda membaca artikel ini. Kritikan dan saranan dapat anda sampaikan melalui ruangan komentar.

Share This Article:

You might like these as well: