Ummat Islam Berpecah 73 Golongan Hanya Satu Yang Selamat


Akan ada segolongan dari ummat Muhammad s.a.w yang tetap berada atas kebenaran sampai Hari Kiamat dan mereka akan tetap atas kebenaran itu.

Walaupun ummat Islam akan berpecah kepada 73 firqah (golongan), kesemuanya akan masuk neraka kecuali satu firqah yang masuk syurga.

Siapakah satu golongan yang selamat itu?


Dari ‘Auf bin Malik Radhiyallahu ‘anhu, ia berkata;

"Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda : Ummat Yahudi berpecah-belah menjadi 71 golongan, maka hanya satu golongan yang masuk syurga dan 70 golongan masuk neraka. Ummat Nasrani berpecah-belah menjadi 72 golongan dan 71 golongan masuk neraka dan hanya satu golongan yang masuk syurga. Dan demi jiwa Muhammad yang berada di tangan-Nya, sungguh akan berpecah-belah ummatku menjadi 73 golongan, hanya satu (golongan) masuk surga dan 72 golongan masuk neraka. Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam ditanya; ‘Wahai Rasulullah, Siapakah mereka (satu golongan yang selamat) itu? Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam menjawab : al-Jamaah.” (Hadis Riwayat Ibnu Majah)

Dari Abdullah bin ‘Amr Radhiyallahu ‘anhu, ia berkata;

“Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda : Sungguh akan terjadi pada ummatku, apa yang telah terjadi pada ummat bani Israil sedikit demi sedikit, sehingga jika ada di antara mereka (Bani Israil) yang menyetubuhi ibunya secara terang-terangan, maka niscaya akan ada pada ummatku yang mengerjakan itu. Dan sesungguhnya bani Israil berpecah menjadi tujuh puluh dua millah, semuanya di Neraka kecuali satu millah saja dan ummatku akan terpecah menjadi tujuh puluh tiga millah, yang semuanya di neraka kecuali satu millah.’ (para Shahabat) bertanya; Siapa mereka wahai Rasulullah? Baginda Shallallahu ‘alaihi wa sallam menjawab : Apa yang aku dan para Shahabatku berada di atasnya.” (Hadis Riwayat at-Tirmidzi)
Wallahu a'lam.

      Baca : 12 Tanda-Tanda Tubuh Anda Mempunyai Kadar Gula Yang Tinggi

ADVERTISEMENT

- Daku Amat
Author image
About the Author :

Terima kasih atas kunjungan serta kesediaan anda membaca artikel ini. Kritikan dan saranan dapat anda sampaikan melalui ruangan komentar.

Share This Article:

You might like these as well: