9 Kesalahan Yang Sering Dilakukan Ketika Mandi


Mandi sudah menjadi suatu kegiatan wajib yang dilakukan oleh setiap manusia yang dilakukan 2-3 kali setiap hari. Mandi diperlukan untuk menghasilkan tubuh yang bersih, fresh dan sihat. Namun masih ramai yang melakukan kesalahan-kesalahan ketika mereka mandi. Hal ini justeru boleh mengganggu kesihatan tubuh mereka.

Berikut 9 kesalahan yang sering dilakukan ketika mandi :

1. Penggunaan gel dan sabun mandi berbuih

Kesalahan yang sering dilakukan ketika mandi adalah salah menggunakan sabun yang terlalu banyak buih. Lebih banyak buih yang terkandung di dalam gel mandian anda maka lebih banyak bahan aktif yang terkandung di dalamnya. Ini bermakna ia akan menipiskan lapisan minyak pelindung semulajadi dan akan menyebabkan kulit kering dan kasar.

Di samping itu, sekiranya anda tidak digalakkan untuk memakai sabun antibakteria maka anda tidak perlu menggunakannya setiap hari. Selain itu, basuhkan buih sabun pada tubuh anda sehingga betul-betul bersih. Jangan sampai, masih ada buih sabun yang melekat di badan anda dan dibiarkan terlalu lama. Kerana hal ini dapat mengakibatkan kulit iritasi dan kering.

2. Menggunakan span mandi yang lama dan basah

Anda sebenarnya tidak perlu teruk-teruk kena menggunakan span mandi untuk membersihkan badan. Hal ini kerana span mandi, kebersihannya kurang terjamin. Span yang basah akan menyebabkan pertumbuhan bakteria dan kulat.

Jika anda masih mahu menggunakan span mandi untuk menyental tubuh anda, pastikan ia adalah lebih baik untuk menukar span mandi anda setiap empat minggu. Cuba gunakan sarung terrycloth atau tuala sebaliknya. Adalah penting juga untuk mengeringkan span selepas digunakan.

3. Lap badan sehingga sangat kering

Keringkan badan anda dengan tuala lembut tapi pastikan anda tidak terlalu mengelap badan anda sehingga kering. Biarkan badan anda sedikit lembap. Kemudian, gunakan krim kegemaran anda nescaya kulit anda akan kekal licin dan sihat!

4. Mandi terlalu lama

Mandi dalam jangka masa yang lama akan menyebabkan kulit anda menjadi terlalu sensitif, bakteria lebih mudah menyerang dan kulit menjadi mudah terkena berbagai masalah kulit seperti ruam dan gatal. Tempoh yang paling sesuai untuk mandi adalah kira-kira 10 minit.

5. Sering mandi dengan air panas

Tidak sedikit, lelaki atau wanita yang gemar mandi dengan air yang bersuhu panas apalagi keadaan cuaca ketika itu sejuk. Sering mandi dengan menggunakan air yang panas akan menjadikan kulit anda kering dan tidak stabil, Ia akan mencuci lemak kulit dan sekaligus meninggalkan kulit anda tidak mempunyai perlindungan. Ia juga akan menyebabkan peningkatan aliran darah yang sering membawa kepada erythema, keradangan dan ruam.

Tahukah anda, bahawa sering mandi dengan air panas juga boleh membawa kesan buruk kepada rambut anda. Ia boleh menghilangkan minyak semulajadi pada rambut anda, membuat kulit dan rambut menjadi kering, membuka pori-pori kulit kepala sehingga memudahkan kotoran dan bakteria masuk. Sementara itu, mandi dengan menggunakan air sejuk justeru lebih baik untuk kesihatan rambut anda.

6. Mencukur bulu sebelum mandi

Mencukur bulu sebelum mandi boleh mengakibatkan kesan iritasi dan kemerahan. Waktu terbaik mencukur bulu adalah setelah anda mandi dengan air hangat. Hal ini kerana dengan air hangat, maka pori-pori dan folikel rambut akan lebih terbuka sehingga membuat hasil cukuran lebih rapi.

7. Terlalu sering menggunakan scrub

Untuk membuang sisa kulit yang mati, ramai orang menggunakan scrub setiap hari. Hal ini tidaklah baik dan dapat berdampak negatif. Terlalu sering menggosok kulit dapat mengakibatkan kulit menjadi kering dan kasar sehingga kelenjar sebaceous pada kulit akan meningkatkan tingkat produksi minyak kulit lebih banyak dari kondisi normalnya. Maka dari itu, seharusnya lakukan scrubbing beberapa kali dalam 1 minggu sahaja.

8. Mencuci rambut dengan syampu setiap hari

Kulit kepala kita menghasilkan minyak semulajadi yang akan melindungi bahagian rambut sampai ke hujung rambut. Namun mencuci rambut terlalu kerap tidak digalakkan. Hal ini diakibatkan kerana syampu yang digunakan untuk mencuci memiliki sifat menghilangkan minyak semulajadi rambut anda. Jadi alangkah baiknya anda melakukan cucian setiap 2-3 hari sehingga dapat memberi kesempatan bagi minyak semulajadi rambut untuk mencapai hujung rambut.

9. Mengeringkan dan menggosok rambut dengan tuala

Ramai sekali orang yang sebaik selesai mandi, lalu mengeringkan rambut dengan menggosok-gosok rambut dengan tuala. Namun ternyata hal ini dapat memberi dampak negatif pada rambut anda. Rambut yang masih dalam kondisi basah setelah mandi lalu digosok-gosokan dengan tuala, ternyata dapat merosak folikel rambut dan dapat membuat rambut menjadi bercabang.

Hal ini kerana rambut basah lebih rentan terhadap kerosakan kerana tekstur kasar pada tuala. Lalu bagaimana solusi yang lebih baik? Solusinya mudah sekali, biarkanlah sahaja rambut anda menjadi kering dengan sendirinya.

      Baca : 16 Kualiti Lelaki Yang Wanita Idamkan Jadi Suami

ADVERTISEMENT
Kesimpulan

Setelah anda selesai mandi dan mengeringkan tubuh anda dengan tuala, anda boleh keluar dari bilik mandi dengan menggunakan tuala saja tanpa menggunakan pakaian. Hal ini bermanfaat agar kulit tubuh anda terkena langsung dengan udara luar sehingga kulit dapat bernafas dengan lega. Tetapi awas! jaga aurat anda jika ada orang lain di rumah.

- Daku Amat
Author image
About the Author :

Terima kasih atas kunjungan serta kesediaan anda membaca artikel ini. Kritikan dan saranan dapat anda sampaikan melalui ruangan komentar.

Share This Article:

You might like these as well: