3 Tip Sebelum Anda Buat Keputusan Membeli Laptop


Ramai orang menggunakan komputer atau personal computer (PC) dalam melakukan tugasan seharian mereka. Semakin lama teknologi kian berkembang dan demi memudahkan urusan, ramai orang beralih kepada penggunaan komputer riba. Secara tidak langsung, dapat mempercepatkan proses bekerja kerana mudah untuk dibawa ke mana sahaja.

Dalam era serba canggih ini, sudah pasti banyak pengeluar komputer riba yang bersaing antara satu sama lain untuk mengeluarkan spesifikasi lebih maju, berbanding pesaing mereka. Ini membuatkan, kita sebagai pengguna mendapat kelebihan daripada persaingan mereka. Sehingga membuatkan kita bingung memilih komputer riba yang mana, lebih berbaloi untuk dimiliki.

Berikut 3 tip membantu anda sebelum membeli Laptop :

1. Tetapkan bajet untuk beli laptop

Tetapkan bajet anda berapa ribu yang anda sanggup belanja untuk membeli laptop baharu. Ini akan memudahkan juruteknik komputer, kawan-kawan yang pandai bab IT atau salesman IT untuk beri cadangan pada anda, laptop apa yang sesuai berdasarkan bajet anda tadi.

Pernah berlaku satu kes, dimana customer tidak mahu berutahu bajet dia berapa. Cuma dia beritahu nak komputer yang 'sedap' untuk kerja-kerja office. Lepas itu boleh main game. Salesman IT pun carikanlah laptop yang bersesuaian. Bila bagi model dan harga; “Woih, mahalnya, murah sikit bawah 2K tak ada ke?” Barulah terpacul dari mulut dia pasal bajet dia. Kan senang kalau beritahu awal-awal bajet ada berapa. Tidaklah orang salah bagi cadangan.

Laptop ini adalah satu investment, anda nak guna lama. Jadi, kalau anda sudah tetapkan bajet, dinasihatkan agar lebihkan sedikit wang bajet anda. Ini kerana, kadangkala ada laptop yang spesifikasinya lebih bagus dan anda hanya perlu tambah antara RM seratus atau dua ratus sahaja. Tak ke rugi?

Tetapi, kalau sudah itu sahaja bajet yang anda ada, stick to the plan sajalah. At least matlamat anda hendak beli laptop dengan bajet yang ada sudah tercapai.

2. Spesifikasi laptop

Ada sesetengah orang, tidak kisah pasal bajet. Asalkan dia dapat spesifikasi seperti yang dia mahukan. Untuk pengetahuan anda, laptop adalah komputer yang telah ditetapkan spesifikasinya oleh manufacture dia sendiri. Jadi, agak sukarlah anda nak upgrade spesikasi laptop anda. Kalau boleh upgrade pun, RAM atau hard disk sahaja.

Di bawah ini hierarki processor (Intel Processor) :

● Core I7 Processor.
● Core I5 Processor.
● Core I3 Processor.
● Core 2 Quad Processor.

Kenapa processor Core I7 menduduki tempat teratas? Itulah latest processor yang dihasilkan oleh Intel. Apa beza semua processor ini? Bezanya adalah 'Performance'. Makin latest makin 'power'lah performancenya. Kalau ditanya, Processor mana yang power? Sudah tentulah akan suggest pada anda core I7 processor.

Untuk RAM pula, memandangkan sekarang ini kebanyakan laptop baru datang sekali dengan Windows 10, maka disarankan anda carilah laptop yang RAM nya berkapasiti 4GB ke atas. Itu minimum requirement. Windows 10 punya requirement RAM sahaja sudah minimum 2GB. Bayangkanlah kalau laptop anda RAM dia 2GB sahaja. Tuhan sahaja tahu bagaimana lembabnya laptop anda.

Pasal hendak upgrade RAM ini, anda jangan risau sangat, kebanyakan laptop baru masih boleh lagi untuk anda upgrade RAMnya. Jadi, tidak ada masalah sangat. Anda boleh upgrade RAM kepada kapasiti yang lebih besar dikemudian hari.

3. Beli laptop ikut keperluan semasa

Kebanyakan customer yang nak beli laptop akan ditanya dahulu keperluan dia macam mana. Maksud keperluan di sini, dia nak beli laptop itu untuk kegunaan apa.

Setakat ini ada 4 kategori keperluan iaitu :

1. Keperluan kerja-kerja pejabat.
2. Keperluan pelajar sekolah (pelajar IPTA/IPTS biasanya).
3. Keperluan gamers.
4. Keperluan designer.


1. Untuk keperluan kerja-kerja pejabat sahaja

Spesifikasi laptop yang sederhana pun sudah memadai untuk dibeli. Tidak perlulah nak beli yang spesifikasi tinggi sebab keperluannya hanya untuk kerja-kerja pejabat sahaja.

2. Untuk keperluan pelajar sekolah

Biasanya salesman IT akan tanya dulu dia ambil course apa di tempat dia belajar. Senang sikit untuk beri cadangan. Tapi biasalah, kalau student ini mesti nak yang lagi UP. Cari laptop power-power (lagi-lagi lelaki pasal waktu malam nak main Dota).

3. Untuk gamers

Setiap keperluan berbeza-beza. Seeloknya anda tanya terlebih dahulu kepada kawan-kawan yang kaki game, ataupun anda tanya kawan-kawan yang pandai bab IT ini. Lepas anda sudah dapat input, cari pula maklumat di internet untuk cari model laptop yang sesuai.

Tapi dinasihatkan, kalau anda kaki game, baik anda beli PC saja, sebab kepuasannya memang berbaloi. Laptop ini tak feel buat main game. Percayalah! Lainlah kalau anda kaya, boleh beli laptop Alienware. Alienware punya barang memang power.

4. Untuk keperluan designer

Kadang-kadang kesian juga pelajar yang ambil course design ini. Ya la, mereka ini tak tahu laptop apa yang sesuai untuk mereka guna. Disarankan anda belilah laptop Apple (Macbook Pro terutamanya). Ini adalah disebabkan Apple lebih lancar dan sedap untuk anda membuat design. Perisian seperti Adobe lebih ringan di Apple berbanding Windows. Kebanyakan designer semua menggunakan Apple.

Walau bagaimanapun, bukanlah bermakna anda tidak boleh buat design dengan laptop yang pakai Windows, boleh sahaja. Tidak ada masalah. Cuma hendak tekankan di sini, carilah laptop yang mempunyai cip grafik seperti AMD Radeon atau nVidia GeForce. Cip grafik ini akan membantu melancarkan lagi proses sewaktu anda mendesign. RAM pula, nak sedap buat design ini, at least mesti RAM 8GB.

Nak cari laptop baru dengan RAM 8GB ini memang payah. Kalau ada pun harga dia boleh tahan mahal. Tapi anda tidak perlu risau, anda boleh beli laptop yang RAM 4GB sahaja. Lepas itu, anda beli RAM yang lebih besar, sama ada anda tambah atau anda tukar RAM sedia ada itu. Kebanyakan laptop baru masih boleh lagi untuk anda upgrade RAM nya.

Untuk lebih mudah, diringkaskan spesifikasi minimum untuk keperluan design :

● Processor: Core i5 processor ke atas.
● RAM: 4GB (minimum) 8GB (terbaik).
● Cip Grafik: AMD Radeon atau nVidia Geforce dengan 1GB VRAM (minimum).

Kesimpulan

Apa pun keputusan anda, pastikan anda dapatkan maklumat yang betul terlebih dahulu daripada juruteknik komputer atau kawan-kawan yang pandai bab IT ataupun Salesman IT agar mudah untuk anda membuat keputusan nanti. Namun, mereka hanya boleh memberi cadangan sahaja pada anda. Keputusan untuk membeli ditangan anda sendiri. Jadi, gunakanlah sebaiknya.
Author image
About the Author :

Terima kasih atas kunjungan serta kesediaan anda membaca artikel ini. Kritikan dan saranan dapat anda sampaikan melalui ruangan komentar.

Share This Article:

You might like these as well: