5 Perkara Jangan Lakukan Ketika Memandu Dalam Hujan


Memandu dalam hujan lebat memerlukan lebih fokus dan perhatian, lebih-lebih lagi Malaysia mudah dilanda musim hujan. Ketika memandu, pastikan anda tidak melakukan perkara di bawah ini bagi mengelakkan daripada perkara buruk terjadi.

Berikut 5 perkara jangan dilakukan ketika anda memandu dalam hujan :

1. Jangan memandu di bahu jalan

Jangan sesekali memandu di bahu jalan ketika hujan lebat lebih-lebih lagi jika keadaan di bahu jalan sudah ditenggelami air. Jalan dicipta dalam keadaan bahagian tengah lebih tinggi dari bahagian tepi untuk memastikan air mengalir dan tidak bertakung di atas jalan.

Oleh itu, sekiranya anda memandu di bahu jalan untuk mengelak air, anda sebenarnya merisikokan kenderaan anda dengan meredah laluan air. Pastikan anda selalu mengikut barisan dan tidak membahayakan kenderaan lain dengan meredah bahu jalan dan laluan kecemasan.

2. Jangan pandu laju ketika hujan baru turun

Ketika hujan mulai turun, akan terhasil satu lapisan air dan minyak di atas jalan. Dan jika anda memandu laju ketika ini, tayar kereta mungkin tergelincir seterusnya akan menyebabkannya hilang kawalan. Keadaan ini dipanggil Hydroplaning.

Lapisan minyak ini akan ditolak ketepi oleh air beberapa minit selepas hujan turun. Jadi ketika hujan mulai turun, pastikan anda memandu secara perlahan.

Atau lebih baik, jangan pandu laju ketika hujan turun. Hydroplaning juga boleh berlaku jika anda memandu terlalu laju atau melalui lopak air.

3. Jangan redah lopak air

Jangan memandu dalam lopak air kerana ia boleh menyebabkan Hydroplaning. Lagipun, kita tidak tahu apa yang ada dalam lopak air itu. Jika terpaksa, anda dinasihat untuk meredah lopak air dengan kelajuan yang perlahan.

4. Jangan 'membontoti' kereta lain

Jangan sesekali membontoti kereta lain. Pastikan ada jarak yang jauh antara kereta anda dan kereta dihadapan anda. Ini kerana tayar anda kurang efisyen ketika hujan dan brek mungkin tidak berfungsi seperti biasa.

5. Jangan buka lampu kecemasan ketika memandu

Lampu kecemasan, seperti namanya, hanya untuk kecemasan. Oleh kerana hujan terlalu lebat dan penglihatan anda kabur, itu tidak bermakna anda boleh menggunakan lampu kecemasan untuk 'membolehkan kereta lain melihat anda'.

Lagipun penggunaan lampu ini ketika kereta sedang bergerak boleh menyebabkan pemandu lain keliru sama ada kereta anda rosak atau sedang mengalami masalah.

Jika hujan terlalu lebat dan penglihatan kabur, anda dinasihati agar berhenti di bahu jalan dan tunggu sehingga hujan reda.
Author image
About the Author :

Terima kasih atas kunjungan serta kesediaan anda membaca artikel ini. Kritikan dan saranan dapat anda sampaikan melalui ruangan komentar.

Share This Article:

You might like these as well: